Tråd: Statussymbol
Vis enkelt innlegg
Gammel 22-01-07, 20:52   #86
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol

Elin. Jeg skjønner ikke helt hva du mener tror jeg.

Men altså: Kjernen av miljøproblemene vi har i verden handler om forbruk.
- Samme om vi prøver å komme opp med mer fornybar energi så kommer det meste av energien vår på et globalt nivå fra fossile kilder.
- Alt materielt forbruk koster energi: Klær produseres med kullkraft i østen. Dette kullet transporteres dit med båt (med bulkbåter som er en av næringene som har gjort mange nordmenn styrtrike, forresten, siden bukratene har gått i taket pga. alt forbruket). Elektronikk det samme. Så fraktes det til oss igjen med ymse forurensende transport. Hver eneste 50-kroners t-skjorte vi river med oss fra H&M koster miljøet dyrt
- Vi reiser som aldri før, særlig med fly. En kolossal belastning på miljøet
- Vi bruker stadig mer på å varme opp stadig større hus, stadig større hytter, stadig flere utendørs boblebad. Det er knekkende likegyldig om vi eksporterer strøm. Eksport og import og et velfungerende nordisk (og europeisk) kraftmarked er den mest energieffektive måten å produsere og fordele strøm på. Faktum er at vi kan produsere ca. 100 TWh med vannkraft. Alt forbruk utover det (vi forbruker alltid mer enn det) kommer fra kullkraft, gasskraft og atomkraft. Alt unødvendig forbruk av strøm belaster miljøet med CO2 og svovel- og nitrogenutslipp
- Alle nyere, små biler er relativt "miljøvennlige" (<5 år). De bilene man kaller statussymboler, og som fyller en stadig større del av veiene våre (SUV-er, etc.) bruker alle adskillig mer bensin per mil enn den 94-modellen Opel Corsa jeg hadde før...
- Å produsere en ny bil forurenser mer enn flere års bruk av samme bilen. Altså koster det miljøet dyrt at stadig flere av oss har flere biler
- Det er ikke nødvendigvis sånn at "å bruke penger" = miljømessig umoral. Det finnes mange ting man kan nyte sitt rike liv med, uten at det går hardt utover miljøet: Spise mat på restaurant. Ta ansiktsbehandling. Kjøpe sesongkort til fotballaget sitt. På VIP-tribunen. Gå i teater. Kjøpe virkelig velsmakende, økologisk mat. Seile jorden rundt. Ta seg mer fri fra jobb. Kjøpe skikkelig latterlig dyre klær er ikke mer miljøskadelig enn å kjøpe billige. Det er mengden som er problemet. Ikke prisen.

Jeg får et veldig forvirrende inntrykk av argumentene dine. Mener du virkelig ikke at det bør være et individuelt ansvar å prøve å belaste kloden vår minst mulig, hver enkelt av oss? Mener du at miljøproblemene skal "fikses" av myndighetene?

(PS: Og jeg tror ikke jeg kan beskyldes for å være misunnelig, rik som jeg er. )