Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Esme: Jeg har møtt folk som er motstandere mot å dytte jenter (og gutter) inn i tradisjonelle kjønnsroller og som mener man bør tilrettelegge for å hindre det og som samtidig mener at voksne mennesker står "helt fritt" og at det derfor ikke er nødvendig å tilrettelegge for "de kan jo bare kle seg i det de vil".
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg opplever heller at folk som insisterer på at det er store forskjeller på jenter og gutter og som lever veldig tradisjonelt plutselig blir store kvinnesaksforkjempere når det gjelder burka, og det synes jeg er veldig inkonsekvent da.
Ja, jeg synes det også er helt merkelig. Jeg blir generelt veldig overrasket over at folk bytter mening etter hvilken kontekst de er i. (Og da mener jeg ikke at man bytter mening som at man gjør pragmatiske valg. Feks at man ikke liker skillet mellom gutte- og jente-klær, men alikevel velger å handle barneklær i billige kjedebutikker fremfor dyrere klær som er mer nøytrale. Men at man mener - helt alvorlig - at reglene for hva som er galt og rett skifter alt etter settingen. Feks synes ikke jeg det er mer "riktig" å svindle en svindler enn en 100% ærlig person. Mer fristende, ja. Men ikke mer riktig.)
Nåja, alt dette er jo en avsporing av den orginale tråden. Men det er litt pussig.