Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg mener det er absurd å tro at kvinner som er vokst opp i en kultur som er kvinnefientlig har et mer fritt valg enn barna våre som vokser opp i en kjønnet H&M avdeling. Vi er alle et produkt av det samfunnet vi lever i. Jeg klarer ikke å se logikken i at man motstander av klær på grunn av kjønning i en sammenheng, men ikke i en annen. (Som jeg sa så ser jeg at man kan være motstander av kjønnete og symbolbærende klær - både burka og rosa prinsesskjoler - men sammtidig innse at det er det minste onde. Jeg regner med at alle mener at de heller ville hatt rosa prinsesskjole enn ingenting på barna hvis det var kaldt og på samme måte er jeg motstander av å forby burka. Fordi det er det minste ondet. Men jeg er ikke i tvil om at burka er et mye sterkere symbol på kvinneundertrykking enn prinsesskjoler.)
Jeg synes jo heller ikke du har en mening hvor du er udelt negativ til prinsessekjoler og udelt negativt til et forbud mot burka. Men de som har det (for det er noen), synes ikke du det er motstridende meninger?
Jeg har aldri møtt noen som er helt imot prinsessekjoler sånn at de ønsker forbud og som samtidig synes burka er helt uproblematisk og fint, ei heller diskutert med noen som er det. Jeg synes jo det er stor forskjell på å "like" noe, som å ikke like prinsessekjoler og å ønske å forby noe.
Jeg opplever heller at folk som insisterer på at det er store forskjeller på jenter og gutter og som lever veldig tradisjonelt plutselig blir store kvinnesaksforkjempere når det gjelder burka, og det synes jeg er veldig inkonsekvent da.
Men dette blir en veldig rar diskusjon.