|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Jeg så på et program kl 21.30 på nrk1 i går. Det var fra en debatt på litteraturhuset om likestilling. En av problemstillingene var at det var ødeleggende for likestillingen at jentene gikk i rosa prinsessekjoler. At de dermed inntok rollen som passive små vinkejenter.
![]() |
![]() |
#3 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Jeg synes det er et større problem at gutter holdes borte fra omsorgs- og rollelek, enn at jenter går i prinsesseklær.
![]() |
#4 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Jeg tror ikke det er like ødeleggende for likestillingen som det er styrkende i å finne sin egen identitet. Derimot tror jeg det er ødeleggende for likestillingen om hun ønsker seg en Ben10-ting, men ikke kan få for det er gutteting.
![]() |
#5 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Jeg tenker som deg Tjorven. Mazungen liker rosa og lilla, og jeg kan ikke se at det hindrer henne på noen måte. Hun liker også Pokemon og digger sjakk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Jeg kan aldri se for meg at rosa prinsessekjoler, eller annen helt/delvis rollegivende bekledning skal ha noen påvirkning på personligheten til barnet, eller de mulighetene de får senere i livet. Man trenger ikke være passiv og blottet for egne meninger, ei heller uten bein i nesa, fordi om man velger å ha på prinsessekjoler, og synes sminke er det festligste som finnes. Jeg tror det er langt viktigere at vi prøver å gi ungene våre et godt verdigrunnlag, forståelse, og evne til å tenke selv og ha egne meninger, fremfor å prøve å påvirke hva slags klær de har på.
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Å bruke rosa prinsessekjole kan vel være en måte å vise at man gir beng i hva som er "riktig"? - at man har på seg det man vil, fordi man er så tøff at man kan det. |
![]() |
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Snuppa hadde bursdag i helgen. Hun fikk aller mest rosa, men også et par bakugan-figurer Dette var en stor kamel å svelge for meg ...... ikke fordi det er gutteting, men fordi jeg ikke liker "krigsleker". På den annen side har jeg akkurat samme reservasjon mot disse krigslekene for knerten, så det er ikke en kjønnsgreie.
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Her har rosa kjoler nettopp vært et resultat av bein i nesa og egene meninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eklektisk
|
Kanskje hvis du er voksen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Her også. "Jeg VIL ha på prinsessekjolen min", og "Ja men mamma, du sa jo at jeg kunne velge selv".
![]() |
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Men jeg må si at jeg steilet litt i helgen. Vi hadde bursdagsselskap for snuppa. Hun ble 5 år. På døra hadde vi hengt svarte sjørøverballonger for å symbolisere at det var her det var bursdag. En av barna kom for sent, og moren kom med følgende forklaring: "Vi skjønte ikke hvor det var, for det skulle jo være jentebursdag og så var det pyntet med svarte ballonger, så vi brukte så mye tid på å lete etter et sted som var pyntet for en jentebursdag."
![]() |
![]() |
#14 |
Sviiisj!!
|
![]() |
#15 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Det blir dette med å finne sin egen identitet igjen. Hvis jentungen ønsker seg svarte ballonger, så får hun det. Jeg setter stor pris på at hun har meninger og ønsker, og tør å ytre disse og stå for de etterpå. Det er så utrolig viktig! Selv for en så liten ting som ballonger. Men, man må krype før man kan gå. Kunne aldri falt meg inn å kommentere at noen hadde hengt opp "feil farge" til barnet sitt.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Jeg tror ikke det nødvendigvis er ødeleggende for det enkelte barn, men jegdyns kjønnsdelingen av leker er det. Jentelekers funksjon går på at man skal se pen ut eller vise omsorg, gutteleker på konstruksjon, bygging og herjing.
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Ja og nei.
![]() |
#18 |
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Det går mye i rosa og lilla for storesøster også. Barna har alle lekene i en felles lekekrok, så det er fritt frem for de å leke med det de vil. Det er ikke til å stikke under en stol at storesøster har mer dragning mot dukker og prinsessekjoler enn biler. Det motsatte er tilfelle for lillebror selv om han er veldig glad i den rosa dokketrilla. Og jeg tenker at det må de vel få lov til å velge selv? Og ja, gutten vår har prøvd både skjørt og hatter. Det å bli fratatt anledning til å velge litt selv ut fra interesser og preferanser er vel ikke med på å skape selvstendighet, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Hæ? :grinele: Herregud så teit. Vi pynter alltid med Cars eller lignende, fordi jenta mi er ganske "guttete" i smaken både når det gjelder leker, klær og interesser generelt, så de skulle jammen få lett seg ihjel her også. Her er det faktisk kun lillebror som leker med dukkevogn og elsker smykker og rosa og glitter. Og det får han fullstendig lov til, selvsagt. Og hadde det vært omvendt, at jenta elsket prinsessedill og gutten elsket biler og Bakugan, hadde jeg ikke gjort noe utav det heller. De får like det de liker.
![]() |
#20 |
Epikur
|
Å, sånne spørsmål er så utrolig teite.
![]() |
|
|