Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg er på langt vei enig med deg. Det virker absurd at de samme folkene som reagerer på rosa prinsessekjoler fordi "det er ødeleggende for likestillingen" og snakker masse om ubevisste signaler etc samtidig kjemper for at kvinner skal få gå i burka. (Nå håper jo jeg at de som kjemper for at kvinner skal få gå i burka gjør det for at kvinnene skal få ta del i livet utenfor hjemmene og ikke fordi at de "bør få lov å velge selv" - noe som er et helt absurd argument mot en rotfestet kultur. Det er like bra som å si "at hvis en kvinne får bank hos mannen kan hun jo bare gå fra ham! Hvorfor blir disse teite kvinnene hos en mann som denger dem?")
Nå har jeg ikke imot prinsessekjoler så lenge det ikke hindrer jentene i å ha aktiv lek. Men jeg er veldig for at man ikke skal legge sterke føringer på kjønnsrollemønster i tidlig alder.
Samtidig mener jeg at man ikke kan forby burka. Jeg vet ikke om det kvalifiserer til å "kjempe for burka jeg". Men argumentet mitt for at man ikke kan forby voksne kvinners klesplagg er at jeg ikke ønsker at myndighetene skal ha rett til å legge seg opp i voksne menneskers klesplagg.
Jeg er sterkt for likestilling og skulle ønske burkaen ikke var brukt og jeg synes at kvinnesynet i islam suger hoppetau, men likevel så ønsker jeg altså ikke noe forbud, bare fordi jeg ikke liker burkaen.
Jeg vet ikke om det er noe vits i å ta opp denne diskusjonen igjen, den har jo blitt tatt opp og igjen ad nauseam. Men jeg mener likevel at mitt syn på disse sakene er hverken motstridende eller absurd.