|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
can-jur
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Vi har leke kjøkken. Var gave til 3 årsdag.
![]() |
![]() |
#102 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Kjenner til dette, ja.
![]() |
#103 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Jeg må også dåne litt over kommentaren Honeybunny fikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Det virker nesten som at på FP så er vi så enige at vi må krangle litt med Ulvhedina selv om vi egentlig er nesten helt enige med henne også.
![]() |
![]() |
#105 |
Epikur
|
Det virker jo ofte sånn. Og mønsteret med at menn skal tjene (betydelig) mer enn damer har befestet seg som en norm. Svigers syntes det var litt vrient at jeg tjener mer enn mannen, for de var bekymret for at det kunne skade selvfølelsen hans.
Ja, ikke sant? Jeg fatter ikke hvorfor ikke ski kan være nøytrale, og det samme synes jeg i grunnen ytterjakker, dresser, bukser og gensere kunne være.
Jeg også. Jeg håper de kan bli flinke, selvstendige jenter som velger mann/kone for å ha en likeverdig partner, ikke for å bli forsørget som en passiv pynteting.
Hva med denne gutten når han blir stor og skal flytte for seg selv, og senere flytte sammen med andre? matlaging er noe alle burde kunne.
![]() |
#106 |
Epikur
|
![]() |
#107 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
:medrørt:
![]() |
#108 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Rosa prinsessekjoler ødelegger ikke noe som helst. Ruska vår er tøffere enn toget, men en skikkelig rosajente.
![]() |
#109 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men du lar henne velge selv, ja? Er det sykepleieryrket du sikter til? Tre år er ikke sååå lang utdannelse da. :enda en brannfakkel:
Dere som er for unisexklær for barn, synes dere også det burde være mer unisexklær for voksne? Foretrekker dere å gå i skjorte og bukse og ikke skjørt og topp?
Hva mener du med det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Til nå har jeg kun en gutt, men det kjønnsdelte lekemarkedet opprører meg - både i forhold til konsum og hva vi lærer barna våre. Det var ikke slik før. Sykler og ski kan heldigvis spraylakkeres hvis man vil mht arving.
![]() |
#111 |
maler
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Problemet er vel ikke rosa prinsessekjoler. De er jo fine. Det synes guttene mine også. Jeg hadde imidlertid ikke nerver til å kjøpe prinsesskjole til eldste da han ønsket seg det da han var tre. Jeg skjemmes litt over det nå. Likedan at jeg har kjøpt dukker og lekekjøkken, men følt at jeg ikke kunne "ta den helt ut" og kjøpe dukkevogn og mye dukkeklær når det var gutter som skulle ha den. Svigermor sitter jo også på en svær koffert med dukke+klær hun har vunnet som ingen barn er mottagere av i og med at mine er gutter og dermed ikke skal ha sånt *digresjon*.
![]() |
#112 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Nå har jeg ikke lest så mange innlegg, men jeg synes at det som evt. er ødeleggende for likestilling ift. rosa prinsessekjoler er at det som oftest ikke er akseptert at gutter vil ha dem på seg. Det er det som er verst synes jeg. Jenter får lov til å like stort sett alt, men det er ikke slik for gutter ennå, synes jeg.
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08 "Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli Sist redigert av sindrome : 05-02-10 kl 13:11. Årsak: La til kommentar etter å ha lest Kattas innlegg |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Textrovert
|
![]() |
#114 |
Sviiisj!!
|
Det øverste der er jeg helt enig i! Det er forbudt med reklame rettet mot barn. Når man kan forby det, burde man vel kunne forby kjønnsdelt markedsføring også. Men jeg tviler på at man kan påby forskjellige farger. Såppass fritt må nok markedet få være. Og dessuten, hvis det rosa lekekjøkkenet ikke presenteres med bilder av sukkersøte jenter som lager mat, så trenger det vel heller ikke bety noe at det er rosa.
![]() |
#115 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Minsten fikk lekekjøkken til jul når han var nesten 2 år. I tillegg til masse kjøkkeneffekter. Han digget det, i allefall en stund. Nevøen min fikk tilsvarende til jul nå, han er også nesten 2 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Nei, nei, jeg skal i allefall ha meg en grønn John Deere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
This is normal!
|
Når det gjelder unisexklær, mener jeg farger og pynt som gjør at det ikke er "typisk jente" eller "typisk gutt". Sånn det er nå, har gensere i jenteavdelingen ofte trykk med prinsesser og glitter, mens en genser i gutteavdelingen er svart/blå med superhelter eller biler. Forskjell på bukser er nevnt over her et sted. Med unisex tenker jeg klær som går litt på tvers av dette. Rosa genser med superhelt, orange genser med traktor og glitter, blå genser med dyremotiv osv. Og selvfølgelig vil det være plagg som er mest for gutter eller jenter som skjørt/kjoler eller dress (bruker små gutter det?), men kjolene kan også være litt sprekere i farger og pynt. Hvorfor finnes det ikke røde kjoler med bilde av en Massey Ferguson eller grønne med en John Deere for eksempel? (Skulle gjerne hatt det selv, jeg...)
![]() |
![]() |
#118 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det er akkurat det jeg også tenker. Jeg skulle ønske de ikke kun laget gutteklær med Cars og Spiderman på, og at jeg feks. kunne få tak i en badedrakt med superhelter på, i stedetfor bare med Barbie og Hello Kitty. Jeg blir så forbanna på dette kjønnsdelings-greiene når det gjelder klær med motiver! Man kan saktens holde seg unna slike klær og kjøpe litt mer nøytralt, men når man har ei jente som har helt dilla på Spiderman og Cars vil man jo være litt grei.
![]() |
#119 |
Muligens verdt å vente på
|
Har du sagt det til dem? Det kan jo være de er enige med deg nå de får tenkt seg om.
Foretrekker at gutta går i skjørt og topp.
![]() |
#120 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Det er jo sånn sett litt pussig at det er Odd Molly-dilla blant klientellet her. Det er jo klær med mye råååsa, hjerter, volanger, sløyfer og dill og dall.
![]() |
|
|