Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 12:05   #101
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Idiotisk. Jeg synes det er bra sporty å kjøpe lekekjøkken til gutter. Har faktisk ikke hørt om noen som har gjort det før, selv om det jo burde vært gjort.

Vi har leke kjøkken. Var gave til 3 årsdag.
Akkurat nå er det pakket bort for jeg ble gal av å finne råtten mat i kjøleskap og komfyr......

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 12:07   #102
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Akkurat nå er det pakket bort for jeg ble gal av å finne råtten mat i kjøleskap og komfyr......

Kjenner til dette, ja.

Gammel 05-02-10, 12:08   #103
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg må også dåne litt over kommentaren Honeybunny fikk. Og så er jeg enig i alt Mim og mange andre sier.

Dette er et tema som opptar meg generelt, men jeg har tenkt ekstra mye over det i det siste siden jeg snart skal ha mitt første barn. Mannen min og jeg er vokst opp på samme sted og under rimelig like forhold, men akkurat når det gjelder likestilling synes jeg forskjellen er stor. Jeg hadde mamma som jobbet fra jeg var fire måneder mens pappa var hjemme med meg, og da jeg var i barneskolealder jobbet han deltid mens hun jobbet fullt. De deler alt husarbeid og matlaging mellom seg; det samme gjelder vedlikehold av huset. Mannen min er vokst opp med deltidsarbeidende mor, og faren hans har vel ikke vasket et golv siden kona lå på barsel for snart 30 år siden. Hans bidrag i hjemmet begrenser seg til å rydde i oppvaskmaskinen og å lage pannekaker en gang i uka, og ellers er det snekring og vedlikehold av hus og bil som gjelder. Svigerfaren min er ellers en fin fyr, men jeg hadde blitt gal av å bo sammen med ham. Mannen min har nok fått en typisk gutteoppdragelse, men han er oppegående nok til å se at vi har et felles ansvar for alle oppgavene som må gjøres hjemme. Det irriterer meg imidlertid litt allerede at svigerforeldrene mine legger planer for hva barnebarna skal få leke med hos dem. De har store planer om innkjøp av leketraktor allerede før fødsel, hvilket er helt fint for meg. De bor på småbruk, klart ungen skal få traktor. Men hadde han fått om han var jente? Jeg tviler. Svigerinna mi skal ha barn noen måneder etter oss, og svigerfar går nå og lurer på om han må kjøpe to traktorer - om det nå skulle bli to gutter. Blir den siste jente er det visst ikke så viktig ...

Jeg synes jo unger skal få leke med det de har lyst til, så lenge foreldrene er bevisste på hva slags holdninger barna møter. Rosa kjoler til jenter og biler til gutter er helt i orden det, hvis det er det de vil ha, men de påvirkes jo av alle de møter rundt seg, ikke bare av foreldrene. Selv var jeg typisk dokkejente og valgte alltid tradisjonelle jenteleker, det var det vi lekte med i barnehagen. Foreldrene mine prøvde nok å gi meg alternativer, jeg hadde noen biler og slikt også, men jeg valgte altså dokker selv. Men hvorfor lekte jeg ikke noe videre med andre leker? Fordi jeg hadde tre biler og Brioskinner nok til å lage en sirkel, og det gikk jeg rimelig fort lei av. Lekekameraten min hadde verksted med heis og bilvask og Briodeler nok til å skinnelegge hele stua, og jeg var kjempemisunnelig, men det var jo alltid en eller annen dokketing å ønske seg.

Jeg fikk for øvrig Briotog av mannen til bursdagen min i fjor, så nå er jeg fornøyd.

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 12:13   #104
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker nesten som at på FP så er vi så enige at vi må krangle litt med Ulvhedina selv om vi egentlig er nesten helt enige med henne også.

Gammel 05-02-10, 12:13   #105
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Enig, og det er jo i stor grad det guttene gjør. Det er visst bare jenter som tror de kan tillate seg å velge helt etter interesser. Har vi fortsatt en liten tanke i hodet om at vi ikke trenger å forsørge oss selv?

Det virker jo ofte sånn. Og mønsteret med at menn skal tjene (betydelig) mer enn damer har befestet seg som en norm. Svigers syntes det var litt vrient at jeg tjener mer enn mannen, for de var bekymret for at det kunne skade selvfølelsen hans. Han har valgt et omsorgsyrke og der er lønnspolitikken tydelig lagt opp etter at det er damer som jobber der som blir forsørget av menn, slik at de kan leve av de symbolske lønningene. Hvordan noen feks kan overleve på hjelpepleierlønn som aleneforsørger er beyond me. det er jo derfor det nesten alltid er damer som går ned i redusert stilling også, minst å tape på det for familien på kort sikt. Mest å tape for damen på lang sikt i form av pensjon osv.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det rosa og blå sportsutstyret har vel også som formål å øke forbruket. Det er nok mange som vil ha problemer med å la en gutt arve søsterens rosa ski.

Ja, ikke sant? Jeg fatter ikke hvorfor ikke ski kan være nøytrale, og det samme synes jeg i grunnen ytterjakker, dresser, bukser og gensere kunne være.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er rollemodell og jeg må oppføre meg sånn som jeg håper at min datter skal bli.

Jeg også. Jeg håper de kan bli flinke, selvstendige jenter som velger mann/kone for å ha en likeverdig partner, ikke for å bli forsørget som en passiv pynteting.

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Vi fikk beskjed av en bekjent av oss når vi kjøpte kjøkken til mini at han kom til å bli homofil når han ble stor siden han fikk lekekjøkken.
Sønnen der i huset får ikke lekekjøkken.

Hva med denne gutten når han blir stor og skal flytte for seg selv, og senere flytte sammen med andre? matlaging er noe alle burde kunne.

Gammel 05-02-10, 12:14   #106
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det virker nesten som at på FP så er vi så enige at vi må krangle litt med Ulvhedina selv om vi egentlig er nesten helt enige med henne også.

Gammel 05-02-10, 12:17   #107
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

:medrørt:

Gammel 05-02-10, 12:21   #108
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Rosa prinsessekjoler ødelegger ikke noe som helst. Ruska vår er tøffere enn toget, men en skikkelig rosajente.
Det som gjør meg sint og lei meg er når guttungen på 7 år blir ertet på skolen fordi han synes hestehale er kjempefint og at han har kjøpt lilla vanter med dukker på. Sånt ødelegger. Heldigvis har jeg en tøff gutt som klarer å heve seg over gutta i klassen og går med musefletter om han selv vil uten å bry seg.
" De er bare misunnelige mamma, for de har ikke så fint hår som meg " fine gutten min.

Gammel 05-02-10, 12:23   #109
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noe ønske om at datteren min skal velge seg et yrke hvor hun tar lang utdanning for å få elendig betalt for å være snill mot andre mennesker. (Innser at dette er en mulig brannfakkel.)

Men du lar henne velge selv, ja? Er det sykepleieryrket du sikter til? Tre år er ikke sååå lang utdannelse da. :enda en brannfakkel:

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg ønsker meg, som Mim og andre, mer unisex klær, leker, sportsutstyr for at gutter og jenter skal kunne tørre å være "både rosa og blå". Prinsesselek kan være flott, men da må vesle Ola få lov til å være prins som blir reddet av den tøffe prinsesse Kari. Og Kari i prinsessekjolen må få høre at hun er tøff og sterk og ikke bare søt og snill.

Dere som er for unisexklær for barn, synes dere også det burde være mer unisexklær for voksne? Foretrekker dere å gå i skjorte og bukse og ikke skjørt og topp?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes at voksne kvinner som sier sånt faktisk er et ganske stort problem jeg da. Dette er en personlig oppfatning som du har og som bygger på kulturelle forskjeller. Ikke noe som ligger hardwiret i jenter og gutter.

Historieløst er det også.

Hva mener du med det?

Opprinnelig lagt inn av Maki, her.

Nei, rosa prinsessekjoler er ikke ødeleggende for likestillingen. Ikke de blå heller. Og heller ikke den grønne traktoren.
Jeg har tre jenter, og de to eldste på 10 og 13 år har fått både rosa prinsessekjole og grønn traktor. De har lekt rolleleker som mor-og-barn, og politi-og-røver. De klatret i trær, og innimellom har de lakkert negler også. Lillesøster på 11 mnd har både rosa klær og dukker. Og grønn traktor

over den grønne traktoren. Alle vet da at den røde, Massey Ferguson, er mye bedre enn John Deere. Du kan ikke ofre kvaliteten på likestillingens alter. :sjokkert:

Fjas til side: Jeg tror, som noen andre her sa, at bevisstgjøring og det å selv være en god rollemodell er viktigere enn hvilken lego og kjolefarge man velger for barna sine.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 12:34   #110
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Til nå har jeg kun en gutt, men det kjønnsdelte lekemarkedet opprører meg - både i forhold til konsum og hva vi lærer barna våre. Det var ikke slik før. Sykler og ski kan heldigvis spraylakkeres hvis man vil mht arving.

Vi ønsket oss babydukke til Junior av svigers, han fikk en tøyklovnedukke - for sånn ordentlig babydukke som kusinen hans hade fått trengte han ikke. Så da gikk vi og kjøpte en selv. Den heter Baby, og han leker med den enda, 1,5 år etterpå. Klovendukken har han aldri lekt med. Jentelego er bare dritt, det er jo plastdukker i rosa - ikke noe å bygge.

Nå skal vi ha en jente, og jeg vet det kan bli vanskelig å styre unna rosa, en farge for øvrig hverken jeg eller mannen liker noe særlig i utgangspunktet. Kjenner mange som prøver etter beste evne, men markedskreftene og eldre jenter i barnehagen legger sterke føringer. Da blir det desto vikitgere å være en motvekt på hjemmebane. Mener jeg.

Gammel 05-02-10, 12:58   #111
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet er vel ikke rosa prinsessekjoler. De er jo fine. Det synes guttene mine også. Jeg hadde imidlertid ikke nerver til å kjøpe prinsesskjole til eldste da han ønsket seg det da han var tre. Jeg skjemmes litt over det nå. Likedan at jeg har kjøpt dukker og lekekjøkken, men følt at jeg ikke kunne "ta den helt ut" og kjøpe dukkevogn og mye dukkeklær når det var gutter som skulle ha den. Svigermor sitter jo også på en svær koffert med dukke+klær hun har vunnet som ingen barn er mottagere av i og med at mine er gutter og dermed ikke skal ha sånt *digresjon*.

Er det forresten ikke slik at det er ganske pk for ei jente å velge gutteting (altså det lekebutikkene vil selge til gutter) og får litt heiarop for det, mens en gutt som vil velge i de rosa hyllene får mye mindre støtte? Det er mitt inntrykk. Det er jo stadig diskusjoner om hva gutter kan ha av farger og pynt. Det er ingen som lurer på om det går an å kjøpe en blå, tøff jakke til ei jente, men å kle opp smågutter, pynte smågutter og ikke minst kjøpe utradisjonelle farger til smågutter bare fordi de er fine blir liksom sett på som litt rart. Og denne redselen for hvilke unevnelige ting som kan skje med små gutter hvis de er i besittelse av for mye rosa leketøy. Og at barna ikke vil ha leker de egentlig vil ha fordi "dette er jo en jenteleke" - lekeprodusentene er kyniske på det punktet der. Heldigvis har mine hatt fornufige barnehager som har gitt rosa bursdagskroner til gutter og latt jentene spille Kaptein Sabeltann, det burde være en selvfølge at barna fikk velge mest mulig fritt fra tidlig barnealder.

Jeg tror ikke at rosa leker og prinsessekjoler er et problem i seg selv, men problemet er at leke- og klesindustrien er med på å underbygge et bilde av jentepopulasjonen og guttepopulasjonen som to helt forskjellige entiteter som ikke leker med samme leker, ikke bruker samme type klær, ikke driver med samme type aktiviteter og til slutt ikke ender med samme type jobber. Rosa leketøy kan man godt ha, men det burde være forbud mot å merke leker som jenteleker og gutteleker. Og det burde være påbudt med forskjellige farger på alle typer leker slik at det ikke lyste gutteforbud på lekekjøkkenet.

Gammel 05-02-10, 13:10   #112
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå har jeg ikke lest så mange innlegg, men jeg synes at det som evt. er ødeleggende for likestilling ift. rosa prinsessekjoler er at det som oftest ikke er akseptert at gutter vil ha dem på seg. Det er det som er verst synes jeg. Jenter får lov til å like stort sett alt, men det er ikke slik for gutter ennå, synes jeg.

Sier ikke at det ikke er foreldre som lar guttene sine gå i prinsessekjoler etc., men sånn generelt er det ikke vanlig å se gutter i prinsessekjoler etc. Det hadde vært fint om både gutter og jenter kan få lov til å digge hva som helst, uten at det var uvanlig.

Ser at Katta sier mye av det jeg ikke har formulert like bra.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli

Sist redigert av sindrome : 05-02-10 kl 13:11. Årsak: La til kommentar etter å ha lest Kattas innlegg
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:14   #113
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Forresten, hvis man virkelig vil se et horribelt skrekkeskempel på dette så kan man jo bare ta turen til Hamleys i London. Oversikten over hva som er i de forskjellige etasjene er selvfølgelig fargekodet. Floor 3 Girl toys og Floor 4 Boys toys, i rosa og blått selvfølgelig. Men det verste er å se forskjellen på disse to etasjene med tanke på innhold, det er til å bli skikkelig deprimert av Etasje 3 har nå til og med en mini neglesalong og beauty salong for jenter ... men lekene generelt er så helt tåplige, det er kun plastic fantasic, princess style, dukker, Hanna osv osv. Det er knapt noen kvalitetsleker. For all del, på gutte etasjen er det også mye blink og stygt men det er også, en stor del med av avdelingen med lego og andre fine leker som det ikke finnes noe tilsvarende av på jente etasjen.

Du skulle sett meg sist jeg var på Hamleys. Jeg regelrett FRÅDET og gikk resolutt og satte meg i kaffebaren på toppen og blånektet å være med i de kjønnsdelte etasjene. Svigerinna mi syntes jeg var sær. Hun syntes det var flott med kjønnsdelte etasjer, for da var det lettere å finne noe til guttungen siden man slapp å forholde seg til jentelekene. Nuvel, det er en gutt som ikke får gå med strømpebukse engang, fordi det er for jenter, så what can I say?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:15   #114
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

men det burde være forbud mot å merke leker som jenteleker og gutteleker. Og det burde være påbudt med forskjellige farger på alle typer leker slik at det ikke lyste gutteforbud på lekekjøkkenet.

Det øverste der er jeg helt enig i! Det er forbudt med reklame rettet mot barn. Når man kan forby det, burde man vel kunne forby kjønnsdelt markedsføring også. Men jeg tviler på at man kan påby forskjellige farger. Såppass fritt må nok markedet få være. Og dessuten, hvis det rosa lekekjøkkenet ikke presenteres med bilder av sukkersøte jenter som lager mat, så trenger det vel heller ikke bety noe at det er rosa.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:19   #115
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi har leke kjøkken. Var gave til 3 årsdag.

Minsten fikk lekekjøkken til jul når han var nesten 2 år. I tillegg til masse kjøkkeneffekter. Han digget det, i allefall en stund. Nevøen min fikk tilsvarende til jul nå, han er også nesten 2 år.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:23   #116
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

over den grønne traktoren. Alle vet da at den røde, Massey Ferguson, er mye bedre enn John Deere. Du kan ikke ofre kvaliteten på likestillingens alter. :sjokkert:

Nei, nei, jeg skal i allefall ha meg en grønn John Deere.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:23   #117
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som er for unisexklær for barn, synes dere også det burde være mer unisexklær for voksne? Foretrekker dere å gå i skjorte og bukse og ikke skjørt og topp?

Når det gjelder unisexklær, mener jeg farger og pynt som gjør at det ikke er "typisk jente" eller "typisk gutt". Sånn det er nå, har gensere i jenteavdelingen ofte trykk med prinsesser og glitter, mens en genser i gutteavdelingen er svart/blå med superhelter eller biler. Forskjell på bukser er nevnt over her et sted. Med unisex tenker jeg klær som går litt på tvers av dette. Rosa genser med superhelt, orange genser med traktor og glitter, blå genser med dyremotiv osv. Og selvfølgelig vil det være plagg som er mest for gutter eller jenter som skjørt/kjoler eller dress (bruker små gutter det?), men kjolene kan også være litt sprekere i farger og pynt. Hvorfor finnes det ikke røde kjoler med bilde av en Massey Ferguson eller grønne med en John Deere for eksempel? (Skulle gjerne hatt det selv, jeg...)

Gammel 05-02-10, 13:26   #118
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Når det gjelder unisexklær, mener jeg farger og pynt som gjør at det ikke er "typisk jente" eller "typisk gutt". Sånn det er nå, har gensere i jenteavdelingen ofte trykk med prinsesser og glitter, mens en genser i gutteavdelingen er svart/blå med superhelter eller biler. Forskjell på bukser er nevnt over her et sted. Med unisex mener tenker jeg klær som går litt på tvers av dette. Rosa genser med superhelt, orange genser med traktor og glitter, blå genser med dyremotiv osv. Og selvfølgelig vil det være plagg som er mest for gutter eller jenter som skjørt/kjoler eller dress (bruker små gutter det?), men kjolene kan også være litt sprekere i farger og pynt. Hvorfor finnes det ikke røde kjoler med bilde av en Massey Ferguson eller grønne med en John Deere for eksempel? (Skulle gjerne hatt det selv, jeg...)

Det er akkurat det jeg også tenker. Jeg skulle ønske de ikke kun laget gutteklær med Cars og Spiderman på, og at jeg feks. kunne få tak i en badedrakt med superhelter på, i stedetfor bare med Barbie og Hello Kitty. Jeg blir så forbanna på dette kjønnsdelings-greiene når det gjelder klær med motiver! Man kan saktens holde seg unna slike klær og kjøpe litt mer nøytralt, men når man har ei jente som har helt dilla på Spiderman og Cars vil man jo være litt grei.

Gammel 05-02-10, 13:34   #119
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det irriterer meg imidlertid litt allerede at svigerforeldrene mine legger planer for hva barnebarna skal få leke med hos dem. De har store planer om innkjøp av leketraktor allerede før fødsel, hvilket er helt fint for meg. De bor på småbruk, klart ungen skal få traktor. Men hadde han fått om han var jente? Jeg tviler. Svigerinna mi skal ha barn noen måneder etter oss, og svigerfar går nå og lurer på om han må kjøpe to traktorer - om det nå skulle bli to gutter. Blir den siste jente er det visst ikke så viktig ...

Har du sagt det til dem? Det kan jo være de er enige med deg nå de får tenkt seg om.

Foretrekker at gutta går i skjørt og topp.

Gammel 05-02-10, 13:37   #120
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som er for unisexklær for barn, synes dere også det burde være mer unisexklær for voksne? Foretrekker dere å gå i skjorte og bukse og ikke skjørt og topp? .

Det er jo sånn sett litt pussig at det er Odd Molly-dilla blant klientellet her. Det er jo klær med mye råååsa, hjerter, volanger, sløyfer og dill og dall. Og FPs bortimot lengste tråd handler om BH-er i pastellfarger med blonder. Men vi er veldig for likestilling og kjønnsnøytrale klær. Hos barna.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.