|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Jeg synes at voksne kvinner som sier sånt faktisk er et ganske stort problem jeg da. Dette er en personlig oppfatning som du har og som bygger på kulturelle forskjeller. Ikke noe som ligger hardwiret i jenter og gutter.
|
|
|
#2 |
|
Sviiisj!!
|
*kremt* Å påpeke at jenter er mer forfengelige enn gutter (eller at kvinner er mer forfengelige enn menn) impliserer altså ikke noe om genetikk og biologisk grunnlag. Man kan godt påstå at det ser ut til å være slik, men at man er åpen for at det kan skyldes miljø og/eller biolgiske føringer.
|
|
|
#3 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Takk, jeg begynte å bli litt sliten av å prøve å forklare hva jeg mener, noe jeg helt tydelig er veldig dårlig på.
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
|
|
|
#5 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Jo, og jeg burde ha presisert at om man sier sånt til barn så ligger det en føring i det. Jeg vet ikke hvilke miljø dere er i, men jeg har i hvert fall en drøss med slektninger som sier sånt høyt, ofte og når småjenter og smågutter hører på. Klart det virker normativt på dem.
|
|
|
#7 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, huff. Jeg kan ikke garantere at jeg ikke sier ting som er kjønns-delt til mine barn heller, såppass selvinnsikt har jeg, og vet at dette ofte er nokså ubevisst. Jeg tror ikke vi sier slikt direkte til barna. Men på ett eller annet tidspunkt blir det nok aktuelt å si til Hassel at "det er jenter som bruker kjole, for sånn har det blitt" eller noe i den duren. Og de ser jo at mamma og pappa ser forskjellige ut, og at èn sminker seg og en annen ikke. Enn så lenge er han fornøyd med å gå i rosa cherrox og låne Kløvers pensko, dukker, dukkehus osv. (Stakkaren har jo egentlig ikke noe å ønske seg til bursdagen sin, storesøster har jo alt fra før..)
|
![]() |
|
|