Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Jeg hadde et bevisst forhold til at lillesøster ikke skulle få gå i rosa før hun valgte dette selv. Jeg ville ikke at butikkene skulle bestemme hvilke farger hun skulle ha på seg. Jeg ville, med andre ord, at hun fikk velge selv. Nå går hun med en del rosa, men det har jeg ingen problemer med.
Jeg liker ikke fargen rosa selv, og må innrømme at jeg assosierer den med å være veldig "jentete" og passiv - selv om jeg skjønner at dette ikke trenger å være tilfelle (dere må huske at jeg var barn i Japan, der rosa var absolutt disse kvalitetene). Det som irriterer meg er at når min datter Emilia ønsker seg prinsesse Leia-klær, så finnes dette ikke fordi markedskreftene har bestemt seg for at Star Wars kun er for gutter, så det er ingen vits i å lage noe med henne på.
Dette minner forresten om en diskusjon i en annen gruppe for en del år tilbake da barna skulle få julegave som toåringer. Sønnen min var blant flere som fikk lekekjøkken det året. Kjøkkenet har både han og søsteren lekt mye med gjennom årene. Samtidig var det noen fedre i gruppen som satte ned foten og mente at sønnene sine kunne ikke få noe så jentete - noe jeg fortsatt ikke forstår, med tanke på hvor stor andel av de store kokkene er menn.
|