Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 13:08   #1
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Jeg må også dåne litt over kommentaren Honeybunny fikk. Og så er jeg enig i alt Mim og mange andre sier.

Dette er et tema som opptar meg generelt, men jeg har tenkt ekstra mye over det i det siste siden jeg snart skal ha mitt første barn. Mannen min og jeg er vokst opp på samme sted og under rimelig like forhold, men akkurat når det gjelder likestilling synes jeg forskjellen er stor. Jeg hadde mamma som jobbet fra jeg var fire måneder mens pappa var hjemme med meg, og da jeg var i barneskolealder jobbet han deltid mens hun jobbet fullt. De deler alt husarbeid og matlaging mellom seg; det samme gjelder vedlikehold av huset. Mannen min er vokst opp med deltidsarbeidende mor, og faren hans har vel ikke vasket et golv siden kona lå på barsel for snart 30 år siden. Hans bidrag i hjemmet begrenser seg til å rydde i oppvaskmaskinen og å lage pannekaker en gang i uka, og ellers er det snekring og vedlikehold av hus og bil som gjelder. Svigerfaren min er ellers en fin fyr, men jeg hadde blitt gal av å bo sammen med ham. Mannen min har nok fått en typisk gutteoppdragelse, men han er oppegående nok til å se at vi har et felles ansvar for alle oppgavene som må gjøres hjemme. Det irriterer meg imidlertid litt allerede at svigerforeldrene mine legger planer for hva barnebarna skal få leke med hos dem. De har store planer om innkjøp av leketraktor allerede før fødsel, hvilket er helt fint for meg. De bor på småbruk, klart ungen skal få traktor. Men hadde han fått om han var jente? Jeg tviler. Svigerinna mi skal ha barn noen måneder etter oss, og svigerfar går nå og lurer på om han må kjøpe to traktorer - om det nå skulle bli to gutter. Blir den siste jente er det visst ikke så viktig ...

Jeg synes jo unger skal få leke med det de har lyst til, så lenge foreldrene er bevisste på hva slags holdninger barna møter. Rosa kjoler til jenter og biler til gutter er helt i orden det, hvis det er det de vil ha, men de påvirkes jo av alle de møter rundt seg, ikke bare av foreldrene. Selv var jeg typisk dokkejente og valgte alltid tradisjonelle jenteleker, det var det vi lekte med i barnehagen. Foreldrene mine prøvde nok å gi meg alternativer, jeg hadde noen biler og slikt også, men jeg valgte altså dokker selv. Men hvorfor lekte jeg ikke noe videre med andre leker? Fordi jeg hadde tre biler og Brioskinner nok til å lage en sirkel, og det gikk jeg rimelig fort lei av. Lekekameraten min hadde verksted med heis og bilvask og Briodeler nok til å skinnelegge hele stua, og jeg var kjempemisunnelig, men det var jo alltid en eller annen dokketing å ønske seg.

Jeg fikk for øvrig Briotog av mannen til bursdagen min i fjor, så nå er jeg fornøyd.

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.