Sv: Henter du barna i tide?
Far "skulle-bare" og kom 20 minutter forsent til å hente W en gang. Flaks for ham at styrer hadde mistet nøklene sine og ikke kom noe sted.
Bortsett fra det er ungene alltid hentet med god margin, og Far har fått streng beskjed om at "skal-bare" er strengt forbudt!
Er han på jobb et sted hvor han vet at trafikken tar tid må han legge det inn i dagens planer.
Opprinnelig lagt inn av Saint, her.
jeg er litt delt i synet på om det skal være ok eller ikke. For det første- det er ikke alle som har tilgang på barnevakt eller nettverk som kan steppe inn på kort varsel, og jeg tror det er langt mer positivt for barna det gjelder å være på et trygt sted med kjente omsorgspersoner. I tillegg er det vel mer spiselig for personalet å jobbe "ekstra" dersom man vet at man får betalt for den ekstratiden.
Samtidig mener jeg ikke at dette skal bli en sovepute som det jo kan bli med aksept. Har sel jobbet i barnehage der enkelte utnyttet systemet og konsekvent hentet for sent- da var boten 200kr pr påbegynte halvtime som gikk rett i lomma til den som måtte sitte der.
For meg(oss) er fritiden viktigere enn eventuelle overtidspenger. Jeg har selv barn som skal hentes, både de og vi har avtaler og aktiviteter på ettermiddagen og dagene våre er like travle og viktige som de som har barn i barnehagen min.
Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.
Jeg syns ikke det er greit i det hele tatt, ikke en gang om jeg får betalt for det. Jeg har en arbeidstid, og kan godt ha avtaler etterpå og da er det skikkelig kjipt og måtte stå overtid fordi foreldrene ikke henter barna sine. (som f.eks at mine egne barn skal hentes)
Dersom det skjer en gang så er det forsåvidt greit, og foreldrene ringer og forklarer at de kommer for seint, men de som gang på gang kommer for seint, og ikke en gang sier noe mister jeg respekten for.
...................
Vi har fast arbeidstid, og arbeidstid og åpningstid er lik. Når jeg starter på tidligvakt 6.45 åpner også barnehagen, og vi må få til å åpne samtididg som vi tar i mot de som kommer tidlig. Dersom jeg er tidlig ute, noe jeg som regel er jobber jeg de femten minuttene uten lønn. Dvs at jeg åpner alle dører, triller ut vogner, setter ned stoler og benker, slår på alle lys, setter på en vaskemaskin og gjør i stand til frokost. Det betyr at jeg kan sette meg ned med ungene når de kommer og vi får en hyggelig frokoststund - noen ganger også med en kopp kaffe.
Det samme gjelder på senvakten. Min arbeidstid er til 16.45 og da stenger barnehagen. Det betyr at alt må være ryddet, dører og vinduer låst osv.
Dvs at jeg må rydde mens det fremdeles er barn i barnehagen. Jeg har aldri vært med på å gå hjem mer enn noen minutter før stengetid. Er det ikke barn igjen på huset er det alltid noe som skal gjøres.
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
........
Litt forsinkelser innimellom må også barnehageansatte forvente seg, og akseptere, og faktisk helt utan at det skal føles flaut for foreldrene dersom det ikke skjer til stadighet... akkurat som alle vi andre som også innimellom blir forsinket i jobben vår. Det hadde vært innmari deilig å vri om nøkkelen på jobb og bare si "sorry, stengt. Arbeidstiden min er over" og reist, men slik fungerer ikke real life alltid.
Å komme forsent pga uforutsette hendelser kan selvfølgelig skje all, men det er mange som spekulerer i å hente akkurat 16.45.
Opprinnelig lagt inn av Finni, her.
Jeg tror de aller fleste foreldrene prøve å hente i tide.
Det er normal folkeskikk å ha respekt for andre sin arbeidstid. Men noen gangr kan uforutsettbare ting skje, og en rekeer det bare ikke, som i mitt tilfelle da brua ble stengt. Jeg kunne jo lagt på svøm....(det var umulig å kunne gå over og).
Jeg tror de fleste barnehage ansatte forstår at det kan oppstå hindringer. Jeg har ikke fortått at dette er et problem i vår barnehage. De ansatte går mye oftere før tiden enn de må være til siste slutt (stenger 16.15)
Ansatte som ikke takler at uforutsette ting kan skje, må få en påminning om at de jobber i et serviceyrke. Det er ikke uforutsett at det blir kø ut av Oslo....
Jeg har vært med på at et barn ikke ble hentet engang fordi far spillte golf. Han var så godt i gang ... Halvannen time forsent, pga en runde på golfbanen!
En annen gang ringte en far og så at han ble litt forsinket, men det gjorde vel ingenting for jeg hadde vel ingen planer(sagt på en sånn måte at det hørtes ut som om jeg ikke hadde noe liv). Barnet ble hentet 19.10. Ferdig spist, badet og i pysjamas. Ikke så mye som takk for hjelpen eller noe forklaring på hvorfor barnet ikke ble hentet 16.30. Barnet var levert rett før sju om morningen, og ble levert like tidlig neste dag ...
Noen har absolutt ikke respekt for andres tid eller arbeid, og jeg er redd for at dersom man aksepterer "å betale seg ut av det" gir ytterligere grobunn for mangel på respekt.
Jeg synes også det er viktig å huske at barnehagen også er et tilbud til barna, ikke bare de voksne. Mange barn har ti timers "arbeidsdager" og det er mer enn de fleste voksne.