Sv: Elendig hundeeier
Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.
Jeg trodde det var vanlig oppfatning at en hund som biter bør avlives. Denne hunden ble ikke veldig provosert engang. Hun var bare innen rekkevidde.
Uavhengig av situasjonen? Dersom denne bikkja virkelig angrep uten varsel, så høres den ikke god ut, det skal jeg være enig i. Hundeeieren burde aldri forlatt hunden når hun tydeligvis visste hvordan den var, og hun burde i alle fall ikke bundet den til en benk som noen kunne sette seg på. Men det var jo ikke hundens feil? Den biter ikke nødvendigvis igjen dersom eieren gjør jobben sin?
Om hunden min hadde skambitt en unge hadde jeg tatt ham. Men jeg hadde ikke avlivet ham uansett, jeg hadde sett an situasjonen. Dyr forsvarer seg om de blir provosert, og grensa for hvor mye som skal til er forskjellig fra hund til hund - noen kan lugges og slås, andre tåler ikke å bli stirret på. En bundet hund som føler seg utrygg vil ha lavere terskel for å forsvare seg, for den veit at den ikke kan flykte. Dersom jeg gir beskjed om at bikkja må få være i fred og det ikke respekteres, bør den da fortsatt avlives om den skulle bite? Da forutsetter jeg selvsagt at den befinner seg et sted andre ikke trenger å være, jeg hadde ikke okkupert en hel benk.