Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elendig hundeeier

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-10, 14:00   #1
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elendig hundeeier

Jeg trodde det var vanlig oppfatning at en hund som biter bør avlives. Denne hunden ble ikke veldig provosert engang. Hun var bare innen rekkevidde.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 17:33   #2
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg trodde det var vanlig oppfatning at en hund som biter bør avlives. Denne hunden ble ikke veldig provosert engang. Hun var bare innen rekkevidde.

Uavhengig av situasjonen? Dersom denne bikkja virkelig angrep uten varsel, så høres den ikke god ut, det skal jeg være enig i. Hundeeieren burde aldri forlatt hunden når hun tydeligvis visste hvordan den var, og hun burde i alle fall ikke bundet den til en benk som noen kunne sette seg på. Men det var jo ikke hundens feil? Den biter ikke nødvendigvis igjen dersom eieren gjør jobben sin?

Om hunden min hadde skambitt en unge hadde jeg tatt ham. Men jeg hadde ikke avlivet ham uansett, jeg hadde sett an situasjonen. Dyr forsvarer seg om de blir provosert, og grensa for hvor mye som skal til er forskjellig fra hund til hund - noen kan lugges og slås, andre tåler ikke å bli stirret på. En bundet hund som føler seg utrygg vil ha lavere terskel for å forsvare seg, for den veit at den ikke kan flykte. Dersom jeg gir beskjed om at bikkja må få være i fred og det ikke respekteres, bør den da fortsatt avlives om den skulle bite? Da forutsetter jeg selvsagt at den befinner seg et sted andre ikke trenger å være, jeg hadde ikke okkupert en hel benk.

Gammel 18-07-10, 17:39   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

En hund som eieren helt tydelig visste ikke "tålte" barn skal da selvfølgelig ikke binde den oppi en benk som det kan sette seg folk på, en advarsel om at barnet ikke bør komme borti hunden før hun forlater stedet er totalt uansvarlig. Barnet gikk heller ikke oppi/bort til hunden, men satte seg på huk bortenfor. Hvis man har en hund som kan oppføre seg uberegnelig mot andre mennesker binder man den langt unna der det kan komme folk. Den typen reaksjon fra hundeeier etter hendelsen tyder jo på at hun ikke er spesielt ansvarlig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 17:47   #4
AprilRyan

AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Uavhengig av situasjonen? Dersom denne bikkja virkelig angrep uten varsel, så høres den ikke god ut, det skal jeg være enig i. Hundeeieren burde aldri forlatt hunden når hun tydeligvis visste hvordan den var, og hun burde i alle fall ikke bundet den til en benk som noen kunne sette seg på. Men det var jo ikke hundens feil? Den biter ikke nødvendigvis igjen dersom eieren gjør jobben sin?

Om hunden min hadde skambitt en unge hadde jeg tatt ham. Men jeg hadde ikke avlivet ham uansett, jeg hadde sett an situasjonen. Dyr forsvarer seg om de blir provosert, og grensa for hvor mye som skal til er forskjellig fra hund til hund - noen kan lugges og slås, andre tåler ikke å bli stirret på. En bundet hund som føler seg utrygg vil ha lavere terskel for å forsvare seg, for den veit at den ikke kan flykte. Dersom jeg gir beskjed om at bikkja må få være i fred og det ikke respekteres, bør den da fortsatt avlives om den skulle bite? Da forutsetter jeg selvsagt at den befinner seg et sted andre ikke trenger å være, jeg hadde ikke okkupert en hel benk.

Hvis du har en hund du vet det er stor fare for at angriper barn om de skulle komme i nærheten synes jeg det er riktig å avlive. En kan ikke alltid ha hundre prosent kontroll på at ingen kommer i nærheten. Jeg synes det høres vanvittig ut å ha en hund som har vist at den er aggressiv overfor mennesker.

Gammel 18-07-10, 19:02   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Hvis du har en hund du vet det er stor fare for at angriper barn om de skulle komme i nærheten synes jeg det er riktig å avlive. En kan ikke alltid ha hundre prosent kontroll på at ingen kommer i nærheten. Jeg synes det høres vanvittig ut å ha en hund som har vist at den er aggressiv overfor mennesker.

Det er forskjell på å være aggressiv og usikker. Vi hadde en hund som ble aggressiv og uberegnelig da jeg var barn, hun ble sånn etter å ha blitt angrepet av en annen hund. Hun ble avlivet. De færreste hunder er aggressive - alle hunder kan bite.

Min hund er usikker på andres barn. Han har aldri bitt noen, men han har snappet etter en unge som trengte ham opp i et hjørne en gang. Hadde jeg trodd han gikk løs på unger uten videre hadde han vært død nå, men han gjør jo ikke det. Han fjerner seg fra situasjonen om han kan, han gir tydelige tegn både med lyd og kroppsholdning når han blir usikker, om dette ikke respekteres knurrer han, og om han fortsatt ikke får være i fred kan det altså skje at han snapper. Det er jobben min å passe på at han slipper å bli presset så langt noen gang igjen, og jeg tar ikke øynene fra ham om det skulle være barn i nærheten. Bør jeg avlive ham, synes du?

Gammel 18-07-10, 19:17   #6
AprilRyan

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det er jobben min å passe på at han slipper å bli presset så langt noen gang igjen, og jeg tar ikke øynene fra ham om det skulle være barn i nærheten. Bør jeg avlive ham, synes du?

Du føler deg jo trygg på at ingen unger er i fare. Hunden din har ikke bitt og advarer tydeligvis ungene ved å snappe. Det er forskjell på det og en hund som faktisk har bitt et barn.

Gammel 18-07-10, 19:33   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

For et nek!

Hunder som er en fare for mennesker rundt seg må aldri forlates bundet fast til offentlige benker o.l. (Det burde forøvrig ingen hunder etter min mening uansett lynne.)

Uansett om hun hadde gitt beskjed i forkant syns jeg faktisk at dere hadde all rett til å reagere. Så lenge hunden ikke ble truet/provosert SKAL den ikke bite. Gjør den det har den et adferdsproblem.

Og selv om alle har et visst ansvar å holde avstand til ukjente hunder så er det til syvende og sist eiers ansvar å vite at de har en trygg hund så lenge de ferdes blant folk.

-Pippi
Robyn er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.