Sv: I lys av en del andre tråder
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Poenget mitt er vel at mye rart kan se ut som kompissex på overflaten, uten at det er kun det.
Jeg tror jo ikke akkurat at f.eks. guttene som har sex med den "frigjorte" jenta er klar over at det kanskje for henne oppleves som et slags selvpåført overgrep. En slags selvskading. Hun gir kanskje inntrykk av at det er helt greit og bare positivt osv.
Det er jo nettopp derfor en sånn atferd ville fått meg til å ville finne ut av om det var noe man bør reagere på som lå bak. Ikke at det nødvendigvis er det, men fordi det er så viktig å fange det opp når det er det. Og jeg vil heller ikke at mine sønner uten å skjønne det skal delta i noe som i realiteten er selvskading.
Jeg er muligvis litt påvirket av å ha hatt litt å gjøre med ekstremvariantene her. De som tilsynelatende er grenseløse og livsnytende. Som ikke ser noe i veien for å tilby en sugejobb i bytte mot et blad de ønsket seg etc. For dem har det jo også vært en gradvis utvikling. Det begynte ikke med prostitusjon. Men ingen er så flinke til å argumentere for at dette kun er nytelse og at de slett ikke har noen problemer. Utad. Jeg har vært av dem som ser den andre siden. Det misbrukte barnet.
Jeg husker jo også fra egen oppvekst at de mest "frigjorte" og "tøffe" jentene slett ikke hadde det noe bra. Men igjen; de var flinke til å overbevise andre om at dette var et helt selvstendig valg og noe de synes var veldig greit. Men det var som regel alltid ulykkelige jenter. Med vanskeligheter hjemme, overgrepshistorie osv.
Jeg tror ikke det er så veldig naturlig for alle å bedrive kompissex. Jeg synes man bør være litt på vakt og ikke umiddelbart svelge fremstillingen av dette som noe de synes er helt ok.
Derfor ville jeg blitt litt betenkt dersom mitt barn begynte slik. Jeg ville nok ha ønsket å forsikre meg om at det ikke lå noe annet, mindre hyggelig, bak atferden. Ikke at det alltid er slik. Men jeg, som mor, ville ha ønsket å vite. For å kunne hjelpe.
Det er akkurat slike fremstillinger jeg har prøvd å sette ord på, det er nok sjeldent at ungdom har sex fordi de har lyst på det, men de er som du sier veldig flinke til å overbevise omgivelsene om at de vet hva de gjør og at det er av fri vilje. Jeg tror også at de i noen tilfeller tror på det selv...
Jeg er tydeligvis elendig på å uttrykke meg skriftlig for jeg ser ikke store forskjeller på dine og mine innlegg, jeg er jo til og med blitt kommentert for et av dine innlegg her inne.... Så det er tydelig at enten folk her inne gjør seg opp en mening med en gang de ser nicket eller at det er som jeg sier at jeg ikke får til å utrykke meg skikkelig.