Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av en del andre tråder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-07, 22:24   #1
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Poenget mitt er vel at mye rart kan se ut som kompissex på overflaten, uten at det er kun det.

Jeg tror jo ikke akkurat at f.eks. guttene som har sex med den "frigjorte" jenta er klar over at det kanskje for henne oppleves som et slags selvpåført overgrep. En slags selvskading. Hun gir kanskje inntrykk av at det er helt greit og bare positivt osv.

Det er jo nettopp derfor en sånn atferd ville fått meg til å ville finne ut av om det var noe man bør reagere på som lå bak. Ikke at det nødvendigvis er det, men fordi det er så viktig å fange det opp når det er det. Og jeg vil heller ikke at mine sønner uten å skjønne det skal delta i noe som i realiteten er selvskading.

Jeg er muligvis litt påvirket av å ha hatt litt å gjøre med ekstremvariantene her. De som tilsynelatende er grenseløse og livsnytende. Som ikke ser noe i veien for å tilby en sugejobb i bytte mot et blad de ønsket seg etc. For dem har det jo også vært en gradvis utvikling. Det begynte ikke med prostitusjon. Men ingen er så flinke til å argumentere for at dette kun er nytelse og at de slett ikke har noen problemer. Utad. Jeg har vært av dem som ser den andre siden. Det misbrukte barnet.

Jeg husker jo også fra egen oppvekst at de mest "frigjorte" og "tøffe" jentene slett ikke hadde det noe bra. Men igjen; de var flinke til å overbevise andre om at dette var et helt selvstendig valg og noe de synes var veldig greit. Men det var som regel alltid ulykkelige jenter. Med vanskeligheter hjemme, overgrepshistorie osv.

Jeg tror ikke det er så veldig naturlig for alle å bedrive kompissex. Jeg synes man bør være litt på vakt og ikke umiddelbart svelge fremstillingen av dette som noe de synes er helt ok.

Derfor ville jeg blitt litt betenkt dersom mitt barn begynte slik. Jeg ville nok ha ønsket å forsikre meg om at det ikke lå noe annet, mindre hyggelig, bak atferden. Ikke at det alltid er slik. Men jeg, som mor, ville ha ønsket å vite. For å kunne hjelpe.

Det er akkurat slike fremstillinger jeg har prøvd å sette ord på, det er nok sjeldent at ungdom har sex fordi de har lyst på det, men de er som du sier veldig flinke til å overbevise omgivelsene om at de vet hva de gjør og at det er av fri vilje. Jeg tror også at de i noen tilfeller tror på det selv...
Jeg er tydeligvis elendig på å uttrykke meg skriftlig for jeg ser ikke store forskjeller på dine og mine innlegg, jeg er jo til og med blitt kommentert for et av dine innlegg her inne.... Så det er tydelig at enten folk her inne gjør seg opp en mening med en gang de ser nicket eller at det er som jeg sier at jeg ikke får til å utrykke meg skikkelig.

Gammel 10-02-07, 22:30   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

det er nok sjeldent at ungdom har sex fordi de har lyst på det

Tuller du? Når begynner man å ha lyst på sex da mener du?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 22:36   #3
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Tuller du? Når begynner man å ha lyst på sex da mener du?

Jeg har sagt i et tidligere innlegg at de seksuelle driftene er en av de sterkeste driftene vi har, så at kroppen til ungdommen har lyst på utløsning har jeg ingen problemer med å se, men jeg mener allikevel at veldig mange unge har sex av helt andre grunner som feks, press, følelsen av å være den eneste som ikke har "gjort det", man er skikkelig forelsket og redd for at partneren skal slå opp hvis man ikke "gjør det", osv osv det finns mange former for press, press fra venner, kjæreste, media, moter, signaler som blir gitt overalt som er med på å prege ungdommene i sine valg, valg som vi foreldre skal veilede dem i, ikke villede

Gammel 10-02-07, 23:10   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Jeg har sagt i et tidligere innlegg at de seksuelle driftene er en av de sterkeste driftene vi har, så at kroppen til ungdommen har lyst på utløsning har jeg ingen problemer med å se, men jeg mener allikevel at veldig mange unge har sex av helt andre grunner som feks, press, følelsen av å være den eneste som ikke har "gjort det", man er skikkelig forelsket og redd for at partneren skal slå opp hvis man ikke "gjør det", osv osv det finns mange former for press, press fra venner, kjæreste, media, moter, signaler som blir gitt overalt som er med på å prege ungdommene i sine valg, valg som vi foreldre skal veilede dem i, ikke villede

Her er jeg faktisk enig med deg.
Endel unge ( i allefall da jeg var ung) debuterte pga press. Ikke nødvendigvis et reelt press, men et press de alikevel følte var der.
Klart vi foreldre skal veilede, men forstår ikke helt hvordan foreldre kan villede. For ingen foreldre med mer en to hjerneceller vil oppfordre sitt barn til å ha sex når de vil, hvor de vil osv.
De aller fleste foreldre vil jo oppfordre sine barn til å tenke seg godt om og stå for sine valg. Tørre og si nei, om det er det de føler for.
Men selv om man gjør dette og har en god dialog med sitt barn må en også være klar over at de unge har sex.
Og unger gjør ikke minst gjerne stikk motsatt av hva foreldrene sier om de blir for strikse. Blir man totalt nektet noe er det det som frister mest.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34.