Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Mor har ikke brutt seg inn med øks. Hun har ikke løftet en hånd mot noen.
Og jeg mener faktisk at du ikke får si at mor skal dømmes nord og ned for sin handling når du ikke kan si hva som skulle vært gjort.
Det gjelder ikke bare deg, men gjennom hele tråden og flere forsåvidt. Jeg har tenkt de siste dagene på om man bør kunne si at en handling er avskyelig og uakseptabel til tross for at man ikke kan se at vedkommende som gjorde den hadde noe valg. Jeg mener faktisk nei.
De fleste vil ha sympati med en dame som midt i en voldtekt klarer å få takk i en klubbe/kniv/hvasomhelst og bruker dette til å måke til voldtektsmannen så hun kommer ut av situasjonen.
De fleste vil ha sympati med en mor som på åpen gate opplever at en fremmed mann med våpen prøver å løpe avgårde med barnet hennes uansett hvilke konsekvenser det får for denne mannen sålenge hun greier å redde barnet sitt.
Jeg greier ihvertfall fint å ha sympati med en mor som vet at barna hennes er tatt av mann som det ikke finnes skygge av tvil om at er i stand til å utøve så grov vold mot familie at han har vært fengslet for det - og som opplever å ikke få hjelp noe sted da ivaretar sitt behov for å trygge barna sine selv.
Og jeg mener faktisk at siden politiet her har gjort en så slett jobb så hadde hun ikke andre valg og kan dermed ikke klandres. Hun følte antagelig at barna var i fare - hun fikk dem ut av det.
Det er jeg enig i, at man har all sympati for.
Men for å sammenligne med voldtekt da. Om en mann prøver å voldta en kvinne og hun får panikk og svinebanker mannen og kommer til å knekke nakken på ham.
Da mener jo jeg at politiet må jo inn i bildet, kvinnen må jo først etterforskes for drap om det er hun som har gjort dette og dernest må nødvergeparagrafer inn og formildende omstendigheter inn. Selv om absolutt alle i landet omtrent mener at en mann som prøver å voldta noen fortjener det om det påtenkte voldtektsofferet banker ham, så skal det jo ikke være sånn at en kvinne kan gå bort til en mann og banke ham og så skal ikke politiet etterforske om hun informerer dem om at han hadde tenkt å voldta henne.
Jeg synes denne diskusjonen blir sånn rar sirkeldiskusjon jeg. Fordi vi svinger mellom å diskutere generelt: Hva skal man gjøre om barna ikke blir levert til/fra samvære, litt denne saken: Er faren en tulling? Eller kan mora være det? Til jus: Hva skal til for å varetektsfengsle noen? Til rettferdighet: Kan man virkelig risikere å bli dømt for å hente tilbake barna sine når man har lovlig samvær?