Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Det jeg siterte var dette:
Dette er hva du skrev som jeg kommenterte. Jeg synes da virkelig det fremkommer her at du mener at barnevernet bryter eller gjør noe annet enn det som er beskrevet i rutinene deres at de skal?
Som du ser - og som du selv siterer - det er altså bostedsforelder barnevernet skal jobbe mot. Ikke samværsforelder. Det står også klart at barnevernet ikke kan stanse samvær. Dette må bostedsforelder gjøre - og dermed løpe risiko for omsorgsovertagelse fra den andre forelderen. Barnevernet kan gi råd eller anbefale å ringe politiet eller lege - det samme vil jo enhver forbipasserende på gaten mest sannsynlig kunne gjøre.
Det å stanse samvær derimot - det gjør de ikke. Det må bostedsforelder gjøre selv. Og feiler denne i dette så ser du lenger bak i samme veileder at da skal barnevernet vurdere omsorgsovertagelse.
Jeg har forøvrig understreket at det kun er barnevern i forhold til vold ved samvær jeg har noen kunnskap om, annet barnevernsarbeid kan jeg ikke uttale meg om.
Du har tydeligvis misforstått meg, for med setningen du uthevet påstår jeg på ingen måte at de skal bryte rutinene. Du henger deg opp i det siste innlegget mitt i en lang rekke, hvor jeg uttalte meg på generelt grunnlag.
Jeg vet veldig godt at barnevernet ikke går inn og stanser samvær, jeg har aldri heller påstått at de gjør det. Og du skjønner sikkert selv også at en uttalelse fra barnevernet vil veie tyngre i en rettsak, sammenliknet med å dra inn en fra gaten.