Sv: Store barneflokker
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Spørsmål a) og b) er jo vesentlig for spørsmål c). Hvis jeg mener at dagens system i skolen til mitt barn er helt OK, vil jeg selvsagt ikke velge å "bestride" det. Og hvis jeg er skeptisk til skolens system, men velger å stole på begrunnelsen deres, vil jeg heller ikke motarbeide det. Hvis jeg derimot mener at systemet fungerer dårlig, og ikke får noen god begrunnelse for hvorfor det er som det er, så vil jeg ikke uten videre finne meg i det - og svaret på spørsmål c) vil i så fall være nettopp "jeg mener dette er et dårlig system og synes ikke det fungerer bra". Hva konsekvensen blir av alt dette, kommer jo helt an på begrunnelsen til henholdsvis skole og foreldre, og på samarbeidsevnen og -viljen til både skole og foreldre.
Ingenting av dette har forsåvidt noe særlig med mening om eget barns fortreffelighet å gjøre, det har du helt rett i. Det har å gjøre med om man opplever skolens metoder og krav som gode og formålstjenlige (primært i forhold til ens eget barn, naturligvis).
Jeg reagerer på flere i denne tråden som ennå ikke har barn på skolen, men som mer eller mindre i klartekst sier at de kommer i hvertfall ikke til å akseptere en dårlig utdannet lærer som pålegger DEM noe som helst, for de har så smarte barn og er så smarte selv, så de bestemmer da virkelig selv om de vil følge lærerens pålegg eller ikke.
Det å bestemme seg, allerede før barna har begynt på skolen, for at man skal motarbeide læreren, det syns jeg er merkelig. Det blir jo som å si at man er i mot at barna skal gå på skolen før klokka 10, og bestemme seg for å nekte å levere før 09:55. Noen ganger ER DET BARE SÅNN.
|