Sv: Store barneflokker
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Og i bunn og grunn mener jeg at det er ikke så forferdelig nøye hva hver og en MENER om egne barns intelligens og fortreffelighet, eller om leksevaner og barnas ansvar. Jeg syns det mest interessante er:
a) hvordan er systemet lagt opp i dag
b) hvorfor
c) hvorfor velger så mange foreldre å bestride skolens system
d) hva blir konsekvensen av c)
Spørsmål a) og b) er jo vesentlig for spørsmål c). Hvis jeg mener at dagens system i skolen til mitt barn er helt OK, vil jeg selvsagt ikke velge å "bestride" det. Og hvis jeg er skeptisk til skolens system, men velger å stole på begrunnelsen deres, vil jeg heller ikke motarbeide det. Hvis jeg derimot mener at systemet fungerer dårlig, og ikke får noen god begrunnelse for hvorfor det er som det er, så vil jeg ikke uten videre finne meg i det - og svaret på spørsmål c) vil i så fall være nettopp "jeg mener dette er et dårlig system og synes ikke det fungerer bra". Hva konsekvensen blir av alt dette, kommer jo helt an på begrunnelsen til henholdsvis skole og foreldre, og på samarbeidsevnen og -viljen til både skole og foreldre.
Ingenting av dette har forsåvidt noe særlig med mening om eget barns fortreffelighet å gjøre, det har du helt rett i. Det har å gjøre med om man opplever skolens metoder og krav som gode og formålstjenlige (primært i forhold til ens eget barn, naturligvis).