|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() |
![]() Sv: Store barneflokker
Dret håper jeg du tar opp på første foreldresamtale, vi tilrettelegger for de svake elevene og det samme bør gjelde de sterke. Gjør en avtale med læreren om at han leser leksene en gang og leser noe annet for resten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() |
![]() Sv: Store barneflokkerPå vei igjennom denne diskusjonen ble jeg litt ivrig på å forsvare skolen. De aller fleste foreldre følger godt opp og jeg er personlig en forkjemper for leksehjelp på skolen og lite lekser, men ser også at det er viktig for foreldrene å kunne følge med på hvordan det går på skolen. Hvis en ikke har sett på skolearbeidet til poden i løpet av et halvt år kan man få en overraskelse på foreldresamtalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Epikur
|
Som jeg skrev har jeg inntil videre valgt å sveve i uvisse.
Neida. Men jeg ser ikke poenget medå lese samme linje ti ganger på rappen. Da heller lese den linjen og noe annet. Lese høyt for småsøsken er også fint. Å lese det samme om og om igjen minner meg om den ekstreme kjedsomheten jeg opplevde de første skoleårene.
Neida, man skal samarbeide med skolen. Men ikke på bekostning av barnet, mener jeg. Det bør tilrettelegges også for gløgge barn, og noe av premien for å ære gløgg er jo nettopp at man kan sluntr unna.
Jeg synes det høres ut som om jeg ville gjort det slik Bergliot gjør.
![]() |
#105 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det går ikke hver dag her heller.
![]() |
#106 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Store barneflokkerMin ene svigerinne forteller en historie fra da datteren M.. var en 7 år eller så. De har to barn, og alltid vært opptatt av at det er ideelt, fordi de da er "en voksen per barn" og kan følge opp begge to (den egentlige forklaringen er at hun hadde ekstrem ekstrem svangerskapskvalme, tror jeg, men det er en annen historie).
![]() |
#107 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Ja, jeg er klar over mye av det du påpeker om skolens oppgave. Nå har jeg foreldre som jobber med dette og har jo fått et innblikk der.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 14-02-07 kl 07:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Morsom historie!
![]() |
#109 |
Ustabil
|
Jeg kjenner også følelsen av trass mange ganger, den følelsen jeg også husker så godt fra skolen. Og jeg merker det nå også. Jeg har en pliktoppfyllende førsteklassing, som IKKE uten videre aksepterer mammas påstand om at det holder å lese teksten 3 ganger, hvis læreren har skrevet 5, for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Ustabil
|
Jeg syns det er viktig å skille mellom to ting her. Det ene er prinsippet (som jeg også gjerne diskuterer - på foreldremøter), og det andre er hva man gjør i praksis. Altså, jeg er prinsippielt i mot at skolen gir meg lekser, og det har jeg sagt i fra om. Men det ble på vår skole, i vår klasse, møtt av "sånn er læreplanen, og det er foreldrenes ansvar å følge opp barna sine". |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
weird
Det er det som er så rart. At de som faktisk jobber med å innføre nye læreplaner og retningslinjer i praksis nettopp er de som mener skolen ikke skal skyve sin jobb over på foreldrene og kalle det "følge opp barna sine". Dette minner litt for mye om å vri på ting, glemme intensjoner og bruke det til egen fordel.
Om hjem og skole. Det som ofte blir brukt som argument:
Diktaturlignende pålegg som begrunnes med at lærerplanen sier det skal være sånn er altså helt på jordet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
weird
![]() Sv: Store barneflokkerFørste setningen om samarbeidet mellom hjem og skole begynner altså med at
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
søt
![]() Sv: Store barneflokkerHer var det mange kloke ord.
![]() |
#114 |
kamerat
|
![]() Sv: Store barneflokkerNå kjenner jeg (og det er ikke første gang) at jeg gruer meg til ungene skal begynne på skolen. Om skolen tvinger gjennom rigide planer som vi må gjennomføre hjemme sammen med ungene, uavhengig av om de har noen nytteverdi for våre barn, vil jeg antagelig ikke klare å beherske meg i det hele tatt. Verken hjemme eller på foreldremøter. Håper og ber om at vi får fornuftige og kommunikasjonsorienterte lærere.
![]() |
#116 |
kamerat
|
![]() Sv: Store barneflokkerRigid idioti er noe av det jeg takler aller dårligst.
![]() |
#117 |
Mother of Dragons
|
Ja, jeg er helt enig, jeg blir veldig veldig forbannet over ting som ikke er begrunnet. Og jeg vet at jeg kommer til å steile over å bli belært studieteknikk av en eller annen skolefrøken som har gått tre år på lærerskole.
![]() |
#118 |
Ustabil
|
Hvor er alle lærerne på dette forumet? Er det ingen som kan fortelle litt om hvorfor man har slike "foreldrelekser"? Det er sikkert en pedagogisk grunn for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Store barneflokkerDet er mye rart på skolen nå synes jeg, veldig mye rot. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|