Sv: Store barneflokker
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Det med "gode grunner" har blitt nevnt flere steder - jeg har ikke sett noen si at de ikke kommer til å godta pålegg fra læreren uansett. Er du uenig i at man som foreldre kan eller bør spørre skolen/læreren om hva som er tanken bak et bestemt pedagogisk opplegg, eller i at man som foreldre kan eller bør engasjere seg i hvordan skolen/læreren skal følge opp barna?
Da må jeg bare ta noen sitater for å vise hvor jeg mener at flere velger å heve seg over laverestående lærere, for de vet best for sine barn: (Jeg velger å ikke ta med hvem som jeg har sitert, for det er innholdet som er viktig, ikke personene)
Sitat:
Det kan sikkert være noe i dette, men først og fremst er det tullprat, og kommer neppe i kategorie med esmes gode begrunnelser for hvordan man skal gjøre ting. Nå har ikke jeg førstehånds kunnskap til hvordan dette fungerer i dag, men mengdetreningsprinsippet var iallefall lagt opp til ren utmatting den gangen jeg gikk på skolen, og det kommer det ikke noe godt ut av. Ut fra det jeg leser i denne tråden høres det dessverre ikke ut til at akkurat dette har blitt vesentlig bedre. Og jeg er overbevist om at dette i mange tilfeller i stedet for gode leksevaner vil føre til apati og vegring
Sitat:
Ja, jeg er helt enig, jeg blir veldig veldig forbannet over ting som ikke er begrunnet. Og jeg vet at jeg kommer til å steile over å bli belært studieteknikk av en eller annen skolefrøken som har gått tre år på lærerskole.
Sitat:
Jeg har også litt problemer med å la meg belære av folk som er kommet inn på lærerskolen med under 3 i snitt når det gjelder studieteknikk. :arrogant:
Sitat:
Om mitt barn leser flytende, så skal det faktisk slippe å lese et avsnitt 5 ganger om det kan det perfekt første gangen. Sånne ting.
Sitat:
Nå kjenner jeg (og det er ikke første gang) at jeg gruer meg til ungene skal begynne på skolen. Om skolen tvinger gjennom rigide planer som vi må gjennomføre hjemme sammen med ungene, uavhengig av om de har noen nytteverdi for våre barn, vil jeg antagelig ikke klare å beherske meg i det hele tatt. Verken hjemme eller på foreldremøter. Håper og ber om at vi får fornuftige og kommunikasjonsorienterte lærere.
Sitat:
Forøvrig synes jeg at det er noe tøv at min sønn som leser ett par bøker i uka skal måtte lese leselekse med blokkbokstaver (ca 10 linjer) tre ganger for en voksen. Så jeg sier at han slipper og at han heller kan lese ei bok eller et kapitrel høyt for lillesøster. *tilrettelegger*
|