Sv: Hva syns du om moms på nettjenester?
Jeg ser overhodet ikke noen prinisppielle problemer med at dette regelverket innføres. Det er på høy tid. EU har allerede slike regler for merverdiavgift. I USA jobber tilsvarende flere stater med å få kreve in salgsskatt (som riktignok er noe annet) for netthandel fra stater som ikke har det.
Det er to grunner til at dette er fornuftig; konkurranse mellom tjenesteleverandører bør foregå på mest mulig like vilkår og staten trenger inntekter. Jeg er ikke spesiellt bekymret for at merverdiavgift på digitale tjenester fra utlandet vil gi regressiv beskatning heller; sannsynligivs benyttes disse mest av forbruker med relativt god råd.
Diskusjonen om det skal være merverdiavgift på ebøker eller ikke er interessant, men det er en separat diskusjon, som jeg ikke kan se at har noe direkte med dette regelverket å gjøre.
I praksis antar jeg at de større tilbyderne, som Apple, Amazon, Valve og Spotify, stort sett kommer til å kreve inn dette slik de blir bedt om, mens de små kommer til å ignorere det mens de fortsatt selger til Norge.
Ben "and the sky remains above us" Murphy
|