Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-10, 21:06   #3
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Blonde" Honda skal lage elgsteik i morgen...Men HVORDAN ??

Jeg ville ikke stekt det som biffer med mindre du er 100% sikker på hvilken stykkningsdel det er du har. Det kan fort bli både tørt og seigt om det f.eks er et stykke bog du har. Anbefaler å "svi" kjøttet i stekepanna, og deretter legge det på en seng av rotgrønnsaker i leirgryta. Bruk steketermometer, og stek til ca 65 grader om du vil ha medium stekt kjøtt, litt over 70 om du vil ha det helt gjennomstekt (men det kan lett bli litt tørt) og 55 om du vil ha det rått i midten. Jo bedre tid du har jo lavere temperatur bruker du. Er jeg hjemme hele dagen langsteker jeg gjerne kjøtt på lav temperatur hele dagen. Ikke så ulikt sånn som din svigermor gjør kanskje, men jeg tipper det er den ekle sausen og det kalde kjøttet du ikke liker der?

Jeg synes wok'ede grønnsaker er godt til, velg bare det du liker, det meste passer egentlig.

Når det gjelder saus, hva med soppsaus? Jeg ville brukt timian og rosmarin i sausen, det passer godt til elg.

Eller hva med blåbærsaus?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat