Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Det funker ikke sånn. For det første er det mange som ikke har utdannelse som lærere. For det andre er det mange som ikke ser selv at de trår over grenser med ti tusen mil. Min sønns lærer hadde nøkkelknippe liggende på pulten bestandig med "with God all things are possible" - selvsagt blir det ikke nøytral religionsundervisning av sånt.
Litt off-topic, men læreren datteren min har i RLE (på vgs), snakker høylytt om hvordan han har sett Gud, at man ikke kan nekte for Guds mirakler ("Når man ser opp mot stjernehimmelen, kan selv ikke ateister nekte for at det finnes en gud") og at historien om Babels tårn er en "god forklaring" på hvorfor man snakker forskjellige språk i verden. For å nevne noen av gullkornene datteren min har fortalt meg. For henne og de andre i klassen som ikke er kristne (og selv de som er det, egentlig) blir dette veldig distraherende når timene går til å fortelle om hans personlige religion, i stedet for egentlig å undervise. Så dessverre tror jeg det stemmer at mange lærere har problemer med å skille mellom jobb og privat på dette området...
Uansett, for å holde meg litt mer til tema: Datteren min har alltid fått velge selv om hun vil i kirken eller ikke, og på barneskolen valgte hun å bli med (Da spilte hun også i korps, og de opptrådde i kirken før gudstjenesten). På ungdomskolen var hun litt mer opplyst om religioner og slikt, og bestemte seg for at hun ikke tror på noe. Etter det valgte hun å være med på det alternative opplegget, hvor det var opptredner og fortellinger fra andre religioner og kulturer (blant annet kule danseshow osv).
Jeg hadde nok blitt veldig provosert om det var forventet at alle skulle deltatt i kirken. Uansett om det er forskynnende eller ikke, synes jeg dette er noe hver familie (alternativt hvert barn) burde få velge selv. Det vil alltid være kristne elementer knyttet til det å gå i en kirke, spesielt rundt juletider. Å gå i kirken som en del av undervisningen er en ting, men å gå dit for å feire en religiøs høytid og synge salmer blir noe helt annet i mine øyne. 
|