|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Spesielt ikke på julaften, som er den mest kose-mosete gudstjenesten i hele året.
![]() |
#222 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan jo ikke svare for hva du har diskutert, men jeg har iallfall ikke misforstått hva jeg har diskutert.
Jeg har ingen problem med å forstå det, og har ikke inntrykk av at så mange andre her har det heller. Det er iallfall veldig få som har sagt "er det så nøye, da- la nå ungen gå i kirka!" Tror ikke så mange på FP synes det er rart eller dumt at noen ikke ønsker å gå dit, og helt ærlig skjønner jeg ikke helt problemet så lenge skolen har et godt alternativ til de som ikke blir med. (På vår skole var alternativet så godt i år at ingen av mine blir med, tidligere søndagsskolegjengermor til tross |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Jeg synes bare det var en kul atikkel etter at flere hadde sagt at de ville vite litt mer om hvor nissen kommer fra. De fleste vet det grøvste om en viss ørkengud fra midtøsten og hans sønn med en surrogatmor fra palestina, men når det gjelder nissen er det ennå rom for å drive grunnleggende folkeopplysning.
![]() |
![]() |
#224 |
Yes, we can!!
|
"Brenne i helvete" er det vel ingen som har turd å si i en norsk kirke etter den store helvetesdebatten på, når var det, 60-tallet?
![]() |
#225 |
flisespikker
|
Jepp.
![]() |
#226 |
heimføing
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenEnig med Polyanna og Skilpadda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
I menneskeham
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenSom vanlig Amen til skilpadda.
![]() |
![]() |
#228 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenoi det var litt spæist med et sånnt type brev. Nå syns jeg det er helt greit med en sånn type kirkejuleting, men å skrive på den måten er slett ikke greit.
![]() |
#230 |
Pauset
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenVi fikk et hyggelig brev med info om kirkebesøk og fint opplegg for de som ikke velger dette. Jeg valgte å gi positiv tilbakemelding til rektor sist jeg møtte henne i S.U på skolen angående dette. Jeg hadde ikke likt et slikt brev som du fikk Maverick. Vi lar barna våre velge selv, og storesøster har siden 1. klasse valgt alternativ løsning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg lot rett og slett 1.klassingen min velge selv. Jeg fortalte henne først hva som stod på lappen og hva det betydde at de skulle få tilsvarende opplegg på skolen. (At de ikke skulle ha matte eller norsk, men gjøre noe annet enn skoleting). Hun fortalte meg at det var foreldrene som skulle bestemme. (kanskje de har snakket om det i klassen)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken... Men hvorfor er det sånn at jeg føler jeg hele tiden må veie mine ord? Kan aldri huske jeg fikk den "doddeltforklaringen" da jeg var liten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenHey, dassdraugen finnes altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
I menneskeham
Ja. Kjenner igjen dette. Det er slitsomt å alltid veie sine ord på gullvekt. Men jeg tror at det i det lange løp er verdt det. Dessuten tror jeg at man er mer overbevisende når man viser at man kan forsvare sitt eget syn uten å fortie eller feilrepresentere de andre.
Kjenner meg veldig igjen her også. For eksempel lærer de om Skapelsesberetningen i mange år før de hører om naturlige forklaringer (evolusjon osv), og Noas flom presenteres som noe som like gjerne kan være sant -Ulvejentas lærer i 4.klasse er en eiegod og snill gladkristen med kun førskolelærerutdannelse, og det begynner å merkes ganske godt. Så, hun er en fantastisk søt barneskolelærer, men hun har såpass lite evne til å se forskjell på sin tro og læreplanen at jeg også synes det er greit at hun ikke skal følge klassetrinnene oppover.
![]() |
![]() |
#235 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg forteller mine unger at jeg tror på Jesus, men at ikke alle gjør det. Jeg forteller og at noen tror på andre Guder, mens andre igjen ikke tror på noen Gud.
![]() |
#236 |
Pauset
|
Høres ut som Ulvejentas lærer burde få opplæring i hvordan man skal undervise i dette faget. Da jeg tok religion og livssyn på lærerskolen var det veldig vektlagt hvordan en skulle undervise, hvilke perspektiv en skulle bruke osv. Det er et stort ansvar å ha det faget der. En lærer skal ikke "rote" i andres tro eller ikke-tro, men kun ha opplæring i ulike måter å tenke på og tro på eller ikke-tro. Egentlig syns jeg filosofi burde vært langt mer vektlagt i dette faget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Off the map.
|
![]() |
#238 |
Off the map.
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenVi fikk brev fra vår skole i går, hvor de har to likeverdige aktiviteter. Det er kirkegang og det er juleforbereldelser med laging av julepynt osv for de som blir igjen.
![]() |
#239 |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenPå vår lapp stod det altså ingenting om hva de som valgte å være på skolen skulle gjøre. Bare "tilsvarende opplegg", noe som mange barn ikke skjønner helt hva betyr. Får en følelse at de skriver det sånn for at de skal være enklere å velge kirken. Mindre styr for dem at alle blir med. Min jente trodde at det var vanlig skole, og jeg tror noen tror det å velge bort kirken hvis det står julepynt-laging på lappen er mer fristene, derfor lar de være? Det inntrykket har jeg igrunn fått i alle de årene jeg har hatt barn i skolen. Som om at det skal være "like kjipt på skolen den dagen som i kirken". |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Passiv
|
Det funker ikke sånn. For det første er det mange som ikke har utdannelse som lærere. For det andre er det mange som ikke ser selv at de trår over grenser med ti tusen mil. Min sønns lærer hadde nøkkelknippe liggende på pulten bestandig med "with God all things are possible" - selvsagt blir det ikke nøytral religionsundervisning av sånt. |
![]() |
![]() |
|
|