Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Men hvordan kan du ta med hunden din på besøk til andre, på tur i trafikerte strøk osv. Er du ikke livredd for at den plutselig skal angripe med en sånn holdning til hund?
Jeg synes ikke det er noe vanskelig å holde hunden under kontroll, ei heller holde uvedkommende borte fra hunden.
Jeg mener det er en helt annen situasjon i barnehagen enn "i trafikerte strøk. Men selv "i trafikerte strøk" i tettbebyggelse er det båndtvang. Kanskje blant annet for å hindre at hunder går til angrep?
Jeg har som sagt null kjennskap til hunder, bortsett fra at jeg ble halvveis bitt av en hund da jeg var lita. (Mulig det ikke var så veldig alvorlig, men for ei lita jente var opplevelsen ille nok) Jeg var alltid redd denne hunden, og jeg gikk bare forbi den da det skjedde, så vidt jeg kan huske. Men det er så lenge siden...
Det eneste jeg vet, er at erfarne hundeeiere sier at man skal f.eks. aldri gå bort til en hund som står bundet fast alene og begynne å snakke med den og klappe den, fordi den kan føle seg truet. Dette forteller meg at man skal omgåes hunder med forsiktighet/respekt, og tror du at barna i en barnehage alltid vil gjøre det?
En person som tar med seg en hund inn i garderoben i en barnehage mener jeg har manglende dømmekraft. Man skal først og fremst ikke ta med en hund inn pga at barn kan bli redde og fordi noen kan ha allergi. Dersom vedkommende viser manglende dømmekraft og tar hunden med inn, vil jeg samtidig automatisk betvile personens dømmekraft i forhold til hvor god kontroll hun har på denne hunden, siden vedkommende allerede har utvist manglende dømmekraft.
|