Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hunder i barnehagegarderoben
Greit å ta med hunden inn 11 4,91%
Ikke greit å ta med hunden inn 213 95,09%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-07, 12:58   #121
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Synes ikke hund har noe som helst å gjøre i barnahgegarderoben av grunner andre har listet opp her.

Jeg reagerer på at ikke personalet i barnehagen har sagt tydeligere i fra?
Det burde være deres oppgave, slik at foreldre hver gang slipper å ta den belastningen. Jeg ahdde gått rett til styrer, og KREVD at hun sa fra til hundeeieren samme dag!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 13:02   #122
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Enig med de fleste andre her - en hund har ingenting i en barnehagegarderobe å gjøre.

Polyanna - har du tatt dette opp med styreren? H*n kan vel gi beskjed til hundeeieren på en grei måte at dere (dvs noen ) ikke ønsker hunder inn i garderoben. I verste fall får man sette opp et forbudsskilt.

Gammel 27-02-07, 13:07   #123
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde ikke likt det dersom det var en hund i garderoben i vår barnehage.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 13:14   #124
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Skremmern. Jeg synes det er å krisemaksimere at alle hunder kan bite i pressituasjoner. Jeg er helt enig i at man aldri kan stole 100% på en hund, men det kan man jo ikke med noe her i livet. Man kan ikke stole 100% på bremsene i bilene, fordi bremsene i enkelte biler har røket. Jeg kan ikke stole 100% på at mannen min ikke kommer til å være utro. Jeg kan ikke stole 100% på at ting jeg forteller til venner og ber om behandles fortrolig faktisk blir det etc. Man kan ikke stole 100% på en hund, men man kan godt stole 90% på den. (Og nei, dette betyr ikke at man skal la bikkjene løpe løst eller presse de på andre folk som ikke kan fordra hunder eller er redde.)

Man må selvfølgelig ta de forholdsreglene man kan, men jeg synes man skal unnlate å bli hysterisk. farlig er ikke hunder. ... Og jeg er vant til hunder.

Gammel 27-02-07, 13:20   #125
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er enig med Skremmern. Jeg synes det er å krisemaksimere at alle hunder kan bite i pressituasjoner. Jeg er helt enig i at man aldri kan stole 100% på en hund, men det kan man jo ikke med noe her i livet. Man kan ikke stole 100% på bremsene i bilene, fordi bremsene i enkelte biler har røket. Jeg kan ikke stole 100% på at mannen min ikke kommer til å være utro. Jeg kan ikke stole 100% på at ting jeg forteller til venner og ber om behandles fortrolig faktisk blir det etc. Man kan ikke stole 100% på en hund, men man kan godt stole 90% på den. (Og nei, dette betyr ikke at man skal la bikkjene løpe løst eller presse de på andre folk som ikke kan fordra hunder eller er redde.)

Man må selvfølgelig ta de forholdsreglene man kan, men jeg synes man skal unnlate å bli hysterisk. farlig er ikke hunder. ... Og jeg er vant til hunder.

Jeg er også vant til hunder, men jeg kan ikke se at noen av dine sammenlikninger har noen som helst relevans. Det har ingenting med hysteri å gjøre.

Gammel 27-02-07, 13:29   #126
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er også vant til hunder, men jeg kan ikke se at noen av dine sammenlikninger har noen som helst relevans. Det har ingenting med hysteri å gjøre.

Relevansen ligger i å risikovurdere. Man kan ikke bare si at siden man ikke kan være 100% sikker på at hunden ikke kan komme til å bite i en stresset situasjon, kan man aldri ha den sammen med barn.

Man kan gjøre ting for å minimere risikoen. (Alltid ha hunden i bånd, trene den i trygge omgivelser, aldri la den være alene med barn osv), men 100% sikkerhet er en utopi - både når det gjelder hunder, bilkjøring og menn. (Det var det som var relevansen, ingenting i livet er 100% sikkert)

NB! Jeg diskuterer nå generelt og ikke dette spesifikke tilfelle. Jeg tenker på de argumentene som går på at man aldri kan stole 100% på en hund.

Gammel 27-02-07, 13:30   #127
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Him, vanligvis ville jeg vært veldig enig i eksemplene dine, men jeg synes ikke det er sammenlignbart med fobi og redsler, allergier og det at det faktisk ikke er nødvendig å ta med en hund inn i barnehagegarderoben.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 13:46   #128
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Him, vanligvis ville jeg vært veldig enig i eksemplene dine, men jeg synes ikke det er sammenlignbart med fobi og redsler, allergier og det at det faktisk ikke er nødvendig å ta med en hund inn i barnehagegarderoben.

Jeg sier heller ikke at hunder skal være med inn i garderobene. Og fobi, redsler og allergi er gode nok grunn til det.

Jeg mente bare å arguementere mot de som brukte dette med at man "aldri kan stole 100%" på en hund, med innlegget mitt. Jeg ser det kom dårlig frem, men nå er det forhåpentligvis letter å skjønne hva jeg mener.

Gammel 27-02-07, 14:28   #129
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Relevansen ligger i å risikovurdere. Man kan ikke bare si at siden man ikke kan være 100% sikker på at hunden ikke kan komme til å bite i en stresset situasjon, kan man aldri ha den sammen med barn.

Er det noen som har sagt det her, da? Jeg trodde vi snakket om det å ta dem med i barnehager.

Gammel 27-02-07, 15:11   #130
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Må le også Skremmern, for jeg skjønner at dette med hund, det vet du lite om. Det er helt ok, men i det minste innrøm det da

Er det mulig. Jeg sier ikke at det er slik at ingen hunder biter, det vet vi skjer, men å fremstille dem så ustabile og farlige som det du gjør, er tull. Jeg gidder heller ikke å begi meg utpå en diskusjon om hvem som har hatt mest hund lengst, det er bare tåpelig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 15:13   #131
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg har null peiling på hunder, men såpass har jeg da fått med meg at enhver hund potensielt kan gjøre noe farlig i en situasjon hvor den føler seg presset. Og derfor skal man f.eks. helst ikke ta kontakt med hunder uten eierens tillatelse/oppmerksomhet.

Jeg tenker også på hvordan min eldste datter ville ha reagert på en hund i garderoben da hun var i alderen 1-3 år. Hun var panisk redd dyr. Hun ble helt hysterisk.

Men hvordan kan du ta med hunden din på besøk til andre, på tur i trafikerte strøk osv. Er du ikke livredd for at den plutselig skal angripe med en sånn holdning til hund?

Jeg synes ikke det er noe vanskelig å holde hunden under kontroll, ei heller holde uvedkommende borte fra hunden.

Gammel 27-02-07, 15:15   #132
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men hvordan kan du ta med hunden din på besøk til andre, på tur i trafikerte strøk osv. Er du ikke livredd for at den plutselig skal angripe med en sånn holdning til hund?

Jeg synes ikke det er noe vanskelig å holde hunden under kontroll, ei heller holde uvedkommende borte fra hunden.

Syns du ikke det er litt annerledes i en barnehage, der det er bråkete, vimsete unger som kanskje gjør noe utilsiktet med hunden mens du er opptatt av å kle av eller på poden? Det syns iallefall jeg.

Gammel 27-02-07, 15:18   #133
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Syns du ikke det er litt annerledes i en barnehage, der det er bråkete, vimsete unger som kanskje gjør noe utilsiktet med hunden mens du er opptatt av å kle av eller på poden? Det syns iallefall jeg.

Som sagt, jeg ville ikke vært redd for at hunden min skulle angripe noen (nå tar jeg utgangspunkt i den jeg hadde som døde i 2003), men jeg hadde ikke tolerert at barna plagde hunden ved å gi den røff behandling. Klappig og beundring er selvsagt helt greit.

Gammel 27-02-07, 15:25   #134
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Som sagt, jeg ville ikke vært redd for at hunden min skulle angripe noen (nå tar jeg utgangspunkt i den jeg hadde som døde i 2003), men jeg hadde ikke tolerert at barna plagde hunden ved å gi den røff behandling. Klappig og beundring er selvsagt helt greit.

Det er forskjell på hunder, helt klart. Men jeg syns likevel ikke sammenlikningen med å gå i trafikken kontra det å ta den med inn i en garderobe fullt av unger mens du var konsentrert om noe annet - var helt relevant.

Gammel 27-02-07, 15:28   #135
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg mener det er en helt annen situasjon i barnehagen enn "i trafikerte strøk. Men selv "i trafikerte strøk" i tettbebyggelse er det båndtvang. Kanskje blant annet for å hindre at hunder går til angrep?

Jeg har som sagt null kjennskap til hunder, bortsett fra at jeg ble halvveis bitt av en hund da jeg var lita. (Mulig det ikke var så veldig alvorlig, men for ei lita jente var opplevelsen ille nok) Jeg var alltid redd denne hunden, og jeg gikk bare forbi den da det skjedde, så vidt jeg kan huske. Men det er så lenge siden...

Det eneste jeg vet, er at erfarne hundeeiere sier at man skal f.eks. aldri gå bort til en hund som står bundet fast alene og begynne å snakke med den og klappe den, fordi den kan føle seg truet. Dette forteller meg at man skal omgåes hunder med forsiktighet/respekt, og tror du at barna i en barnehage alltid vil gjøre det?

En person som tar med seg en hund inn i garderoben i en barnehage mener jeg har manglende dømmekraft. Man skal først og fremst ikke ta med en hund inn pga at barn kan bli redde og fordi noen kan ha allergi. Dersom vedkommende viser manglende dømmekraft og tar hunden med inn, vil jeg samtidig automatisk betvile personens dømmekraft i forhold til hvor god kontroll hun har på denne hunden, siden vedkommende allerede har utvist manglende dømmekraft.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 15:31   #136
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

NEI, det er IKKE greit å ta med hunder inn i barnehagens garderobe! Er det mulig??

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 15:35   #137
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror min dyreelskende (og særlig hundeelskende) datter vil være vel så utsatt som en som er redd. Hun tror nemlig at alle hunder er like grei og snill som hennes besteforeldres kjempekoselige labrador. Hun klapper og koser på alle hunder hun møter, selv om vi prøver å fortelle henne at alle hunder ikke er like snille som den hunden.

Gammel 27-02-07, 15:40   #138
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det er forskjell på hunder, helt klart. Men jeg syns likevel ikke sammenlikningen med å gå i trafikken kontra det å ta den med inn i en garderobe fullt av unger mens du var konsentrert om noe annet - var helt relevant.

I mine øyne er det ikke en problemstilling, ettersom jeg tar utgangspunkt i at man ikke tar mannevonde hunder med seg hvor det er barn. På gata er det også mye støy og inntrykk, folk kan dulte bort i hunden og hundeelskere (både små og store) kan klappe hunden uten å spørre om det er greit først.

Jeg tror ikke at familiehunder er så ustabile som flere i denne tråden tydelig har inntrykk av.

Gammel 27-02-07, 15:44   #139
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg mener det er en helt annen situasjon i barnehagen enn "i trafikerte strøk. Men selv "i trafikerte strøk" i tettbebyggelse er det båndtvang. Kanskje blant annet for å hindre at hunder går til angrep?

Jeg har som sagt null kjennskap til hunder, bortsett fra at jeg ble halvveis bitt av en hund da jeg var lita. (Mulig det ikke var så veldig alvorlig, men for ei lita jente var opplevelsen ille nok) Jeg var alltid redd denne hunden, og jeg gikk bare forbi den da det skjedde, så vidt jeg kan huske. Men det er så lenge siden...

Det eneste jeg vet, er at erfarne hundeeiere sier at man skal f.eks. aldri gå bort til en hund som står bundet fast alene og begynne å snakke med den og klappe den, fordi den kan føle seg truet. Dette forteller meg at man skal omgåes hunder med forsiktighet/respekt, og tror du at barna i en barnehage alltid vil gjøre det?

En person som tar med seg en hund inn i garderoben i en barnehage mener jeg har manglende dømmekraft. Man skal først og fremst ikke ta med en hund inn pga at barn kan bli redde og fordi noen kan ha allergi. Dersom vedkommende viser manglende dømmekraft og tar hunden med inn, vil jeg samtidig automatisk betvile personens dømmekraft i forhold til hvor god kontroll hun har på denne hunden, siden vedkommende allerede har utvist manglende dømmekraft.

Jeg synes det er greit å ha et forbud mot hund i garderober hvis det eksisterer allergier og fobier. Jeg synes det er feil å vinkle det mot at alle hunder KAN bite, så de er altfor farlige å ta med seg hvor det er barn.

Gammel 27-02-07, 15:50   #140
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

I mine øyne er det ikke en problemstilling, ettersom jeg tar utgangspunkt i at man ikke tar mannevonde hunder med seg hvor det er barn. På gata er det også mye støy og inntrykk, folk kan dulte bort i hunden og hundeelskere (både små og store) kan klappe hunden uten å spørre om det er greit først.

Jeg tror ikke at familiehunder er så ustabile som flere i denne tråden tydelig har inntrykk av.

Du tar altså utgangspunkt i at det ikke finnes ustabile, uansvarlige, egoistiske, tankeløse, navlebeskuende hundeeiere? Det er ihvertfall ikke min erfaring fra det virkelige liv, så jeg tviler faktisk ikke på at noen ville tatt med en ukontrollerbar eller farlig hund inn. Jeg synes faktisk også det er et problem ute i trafikken eller i det offentlige rom, altfor mange som driter i båndtvangen og altfor mange som synes hunden sin er så snill at de bare mååå la de gå uten bånd for deretter å løpe vilt rundt fremmede folk. Det er også ganske mange ustabile eiere som ikke kan håndtere hundehold, og som derfor utsetter andre for fare ute. Det er også de som synes det er gøy at andre blir redd. Selvfølgelig veldig synd at de ødelegger for de andre flotte, ansvarlige hundeeierne, men det betyr desverre at de må ta ekstra hensyn i visse situasjoner.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.