|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hunder i barnehagegarderoben | |||
Greit å ta med hunden inn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
11 | 4,91% |
Ikke greit å ta med hunden inn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
213 | 95,09% |
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?Synes ikke hund har noe som helst å gjøre i barnahgegarderoben av grunner andre har listet opp her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Stiv
|
![]() Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?Enig med de fleste andre her - en hund har ingenting i en barnehagegarderobe å gjøre.
![]() |
![]() |
#124 |
Leser
|
![]() Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?Jeg er enig med Skremmern. Jeg synes det er å krisemaksimere at alle hunder kan bite i pressituasjoner. Jeg er helt enig i at man aldri kan stole 100% på en hund, men det kan man jo ikke med noe her i livet. Man kan ikke stole 100% på bremsene i bilene, fordi bremsene i enkelte biler har røket. Jeg kan ikke stole 100% på at mannen min ikke kommer til å være utro. Jeg kan ikke stole 100% på at ting jeg forteller til venner og ber om behandles fortrolig faktisk blir det etc. Man kan ikke stole 100% på en hund, men man kan godt stole 90% på den. (Og nei, dette betyr ikke at man skal la bikkjene løpe løst eller presse de på andre folk som ikke kan fordra hunder eller er redde.)
![]() |
#125 |
frakoblet
|
![]() Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?
Jeg er også vant til hunder, men jeg kan ikke se at noen av dine sammenlikninger har noen som helst relevans. Det har ingenting med hysteri å gjøre.
![]() |
#126 |
Leser
|
Relevansen ligger i å risikovurdere. Man kan ikke bare si at siden man ikke kan være 100% sikker på at hunden ikke kan komme til å bite i en stresset situasjon, kan man aldri ha den sammen med barn.
![]() |
#127 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Him, vanligvis ville jeg vært veldig enig i eksemplene dine, men jeg synes ikke det er sammenlignbart med fobi og redsler, allergier og det at det faktisk ikke er nødvendig å ta med en hund inn i barnehagegarderoben.
![]() |
#128 |
Leser
|
Jeg sier heller ikke at hunder skal være med inn i garderobene. Og fobi, redsler og allergi er gode nok grunn til det.
![]() |
#129 |
frakoblet
|
Er det noen som har sagt det her, da?
![]() |
#130 |
Ringskrømt
|
Er det mulig. Jeg sier ikke at det er slik at ingen hunder biter, det vet vi skjer, men å fremstille dem så ustabile og farlige som det du gjør, er tull. Jeg gidder heller ikke å begi meg utpå en diskusjon om hvem som har hatt mest hund lengst, det er bare tåpelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Ringskrømt
|
Men hvordan kan du ta med hunden din på besøk til andre, på tur i trafikerte strøk osv. Er du ikke livredd for at den plutselig skal angripe med en sånn holdning til hund? |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
frakoblet
|
Syns du ikke det er litt annerledes i en barnehage, der det er bråkete, vimsete unger som kanskje gjør noe utilsiktet med hunden mens du er opptatt av å kle av eller på poden? Det syns iallefall jeg.
![]() |
#133 |
Ringskrømt
|
Som sagt, jeg ville ikke vært redd for at hunden min skulle angripe noen (nå tar jeg utgangspunkt i den jeg hadde som døde i 2003), men jeg hadde ikke tolerert at barna plagde hunden ved å gi den røff behandling. Klappig og beundring er selvsagt helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
frakoblet
|
Det er forskjell på hunder, helt klart. Men jeg syns likevel ikke sammenlikningen med å gå i trafikken kontra det å ta den med inn i en garderobe fullt av unger mens du var konsentrert om noe annet - var helt relevant.
![]() |
#135 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg mener det er en helt annen situasjon i barnehagen enn "i trafikerte strøk. Men selv "i trafikerte strøk" i tettbebyggelse er det båndtvang. Kanskje blant annet for å hindre at hunder går til angrep? |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Har glorien til vask.
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Epikur
|
![]() Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?Jeg tror min dyreelskende (og særlig hundeelskende) datter vil være vel så utsatt som en som er redd. Hun tror nemlig at alle hunder er like grei og snill som hennes besteforeldres kjempekoselige labrador. Hun klapper og koser på alle hunder hun møter, selv om vi prøver å fortelle henne at alle hunder ikke er like snille som den hunden.
![]() |
#138 |
Ringskrømt
|
I mine øyne er det ikke en problemstilling, ettersom jeg tar utgangspunkt i at man ikke tar mannevonde hunder med seg hvor det er barn. På gata er det også mye støy og inntrykk, folk kan dulte bort i hunden og hundeelskere (både små og store) kan klappe hunden uten å spørre om det er greit først. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Ringskrømt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Du tar altså utgangspunkt i at det ikke finnes ustabile, uansvarlige, egoistiske, tankeløse, navlebeskuende hundeeiere? Det er ihvertfall ikke min erfaring fra det virkelige liv, så jeg tviler faktisk ikke på at noen ville tatt med en ukontrollerbar eller farlig hund inn. Jeg synes faktisk også det er et problem ute i trafikken eller i det offentlige rom, altfor mange som driter i båndtvangen og altfor mange som synes hunden sin er så snill at de bare mååå la de gå uten bånd for deretter å løpe vilt rundt fremmede folk. Det er også ganske mange ustabile eiere som ikke kan håndtere hundehold, og som derfor utsetter andre for fare ute. Det er også de som synes det er gøy at andre blir redd. Selvfølgelig veldig synd at de ødelegger for de andre flotte, ansvarlige hundeeierne, men det betyr desverre at de må ta ekstra hensyn i visse situasjoner.
![]() |
|
|