Sv: Kirkeasyl, hva synes dere om det?
Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.
Kirkeasyl er kompliserte saker. Jeg har vært borti et par saker av kirkeasyl. Menighetene kan nekte å la asylanter ta bolig der. Man kan la vær å gi dem mat og hjelp. Tro meg. De som velger den løsningen ser ingen andre utveier. Det er ikke kult å sitte i en katakombe alene i et år eller to. Det er ikke morsomt å være en familie som sitter i kjelleren til en kirke uten å kunne bidra med noe som helst. De gjør det ikke for å snylte på folk. De ser absolutt ingen utveier.
Og er de heldige, så kommer de inn i en kirke, hvor man har ressurspersoner som kan sette dem i kontakt med riktige myndigeter, og få rettmessig vurdering av asylsøknaden. Mange vet ikke engang hvordan de skal få fyllt ut søknaden slik at de blir vurdert på riktig grunnlag.
Gi heller 100 kirkeasylanter asyl i Norge og hiv ut kriminelle! Sjansene for at en kriminell trenger kirkeasyl er mye mindre enn ærlige mennesker som ikke har noe annen utvei.
Altså. Du snakker som om det er opplest og vedtatt at kriminelle får bli i Norge og at alle som sitter i kirkeasyl er greie folk. Jeg går ut fra at du ikke mener dette egentlig? 
Poenget er jo at om man gir asyl til de som sitter i kirker så får man flere sittende i kirker. Dette har faktisk vært forsøkt en gang altså.
|