Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
For en del mennesker så kan faktisk det å sende inn meldekortet hver 14. dag være et problem, noe ikke NAV ser ut til å ta særlig hensyn til. Jeg har ikke sansen for meldekortsystemet for langtidssyke / kronisk syke eller for alvorlig syke. Synes det passer bedre i en setting hvor man er delvis sykemeldt og melder inn timer man jobber, eller er arbeidsledig.
En jeg kjenner opplevde det samme som deg Beathe, h*n hadde også oppgitt en grunn til forsinkelsen i klagen. Hele beløpet ble allikevel holdt tilbake. Ikke deler av den, det ble også stadfestet etter klage (med over seks måneders saksbehandlingstid). For en som lever på lite (noe mange trygdede gjør) så kan det å miste 14 dagers inntekt være ganske dramatisk.
Hvis det er så alvorlig sykdom at det å melde fra til NAV (som jo i praksis er å regne som arbeidsgiver i perioden) hver 14 dag er belastende, er det kanskje lurt å ta problemet i forkant for å se om det kan gjøres noe individuelt med ordningen FØR den gir så store økonomiske utslag. Vet at folk har fått unntak for dette.
Jeg skjønner ellers godt det er "irriterende", men de aller fleste vet jo at det å gå på AAP innebærer en viss egen innsats i perioden for å ikke falle helt utenfor arbeidsliv og samfunn. Jeg skjønner godt at NAV ønsker at alle som mottar trygd skal melde seg jevnlig.