Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-11, 18:07   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Å måtte sende inn dette meldekortet en gang hver 14.dag bør være en overkommerlig oppgave i hverdagen for de aller, aller fleste som går på AAP. Informasjonen kan jo sendes på nettet, og det er jo ikke vanskelig å sette opp en fast påminnelse på mobil eller outlook?

Sorry, men dette blir litt sutrete for meg

For en del mennesker så kan faktisk det å sende inn meldekortet hver 14. dag være et problem, noe ikke NAV ser ut til å ta særlig hensyn til. Jeg har ikke sansen for meldekortsystemet for langtidssyke / kronisk syke eller for alvorlig syke. Synes det passer bedre i en setting hvor man er delvis sykemeldt og melder inn timer man jobber, eller er arbeidsledig.

En jeg kjenner opplevde det samme som deg Beathe, h*n hadde også oppgitt en grunn til forsinkelsen i klagen. Hele beløpet ble allikevel holdt tilbake. Ikke deler av den, det ble også stadfestet etter klage (med over seks måneders saksbehandlingstid). For en som lever på lite (noe mange trygdede gjør) så kan det å miste 14 dagers inntekt være ganske dramatisk.

Gammel 04-05-11, 18:15   #2
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

For en del mennesker så kan faktisk det å sende inn meldekortet hver 14. dag være et problem, noe ikke NAV ser ut til å ta særlig hensyn til. Jeg har ikke sansen for meldekortsystemet for langtidssyke / kronisk syke eller for alvorlig syke. Synes det passer bedre i en setting hvor man er delvis sykemeldt og melder inn timer man jobber, eller er arbeidsledig.

En jeg kjenner opplevde det samme som deg Beathe, h*n hadde også oppgitt en grunn til forsinkelsen i klagen. Hele beløpet ble allikevel holdt tilbake. Ikke deler av den, det ble også stadfestet etter klage (med over seks måneders saksbehandlingstid). For en som lever på lite (noe mange trygdede gjør) så kan det å miste 14 dagers inntekt være ganske dramatisk.

Hvis det er så alvorlig sykdom at det å melde fra til NAV (som jo i praksis er å regne som arbeidsgiver i perioden) hver 14 dag er belastende, er det kanskje lurt å ta problemet i forkant for å se om det kan gjøres noe individuelt med ordningen FØR den gir så store økonomiske utslag. Vet at folk har fått unntak for dette.

Jeg skjønner ellers godt det er "irriterende", men de aller fleste vet jo at det å gå på AAP innebærer en viss egen innsats i perioden for å ikke falle helt utenfor arbeidsliv og samfunn. Jeg skjønner godt at NAV ønsker at alle som mottar trygd skal melde seg jevnlig.

Gammel 04-05-11, 20:31   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smilefjes, meldekortene gjelder når man har vært sykemeldt i over et år og er over på AAP. Det er nok derfor du ikke har sendt meldekort.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Hvis det er så alvorlig sykdom at det å melde fra til NAV (som jo i praksis er å regne som arbeidsgiver i perioden) hver 14 dag er belastende, er det kanskje lurt å ta problemet i forkant for å se om det kan gjøres noe individuelt med ordningen FØR den gir så store økonomiske utslag. Vet at folk har fått unntak for dette.

Jeg skjønner ellers godt det er "irriterende", men de aller fleste vet jo at det å gå på AAP innebærer en viss egen innsats i perioden for å ikke falle helt utenfor arbeidsliv og samfunn. Jeg skjønner godt at NAV ønsker at alle som mottar trygd skal melde seg jevnlig.

Som sagt, så er det så vidt jeg har fått med meg få som slipper å sende meldekort. Da hjelper det lite å være i forkant.

Jeg synes at folk som mottar AAP skal følges opp godt, spesielt der hvor man ser at det kan være noe å "hente" i form av delvis jobb, rehabilitering, behandling osv. Men jeg klarer ikke å se hva meldekort hver fjortende dag gjør godt for verken den syke eller NAV. Jeg lar meg veldig gjerne opplyse. Jeg har mer sansen for personlig oppfølging av folk, og synes det er der innsatsen bør legges. Slik det fungerer mange steder nå så trykker folk på knappene på pcén hver fjortende dag i både ett og to år uten å ha vært på et eneste møte med NAV i forbindelse med AAP-perioden. Sett i den sammenheng synes jeg meldekortene blir helt malplasert. Meldekortene synes jeg bør ha sin funksjon ifht. å beregne utbetalingen for folk som delvis jobber, og hvor utbetalingene fra NAV blir ulike fra måned til måned. At kronisk syke som helt klart ikke er arbeidsføre (de tidligere midlertidige uføre som man vet ikke vil være arbeidsføre på flere år innbefattes jo også av denne ordningen) skal drive med meldekort synes jeg er helt merkelig. Jeg klarer ikke å se nytteverdien av det.

Gammel 04-05-11, 20:35   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg syns det er helt greit at de som ikke er alvorlig syke skal levere meldekort, men jeg syns det er litt voldsom straff. Hvis jeg, som jobber gjennom Manpower, glemmer å levere timeliste får jeg ikke betalt, men jeg får jo pengene 14 dager senere.

Den gangen du jobbet i Manpower og skulle levere timelister så hadde du faktisk jobbet for pengene. Det har man faktisk ikke om man går på arbeidsledighetsstønad. Dengang da krevde de at du skulle gjøre jobben din først og fremst. På arbeidsledighetsstønad så stiller de ikke andre krav enn at du skal klare å gi fra deg én lapp annenhver uke. Det er ganske lave krav. Det er helt greit at disse kravene er så rigide at folk faktisk ser til å få levert det de skal.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Smilefjes, meldekortene gjelder når man har vært sykemeldt i over et år og er over på AAP. Det er nok derfor du ikke har sendt meldekort.

Aha - da skjønner jeg. Takk.

Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 20:47   #5
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Den gangen du jobbet i Manpower og skulle levere timelister så hadde du faktisk jobbet for pengene. Det har man faktisk ikke om man går på arbeidsledighetsstønad. Dengang da krevde de at du skulle gjøre jobben din først og fremst. På arbeidsledighetsstønad så stiller de ikke andre krav enn at du skal klare å gi fra deg én lapp annenhver uke. Det er ganske lave krav. Det er helt greit at disse kravene er så rigide at folk faktisk ser til å få levert det de skal.

Aha - da skjønner jeg. Takk.

Det er jo ikke bare de som er arbeidsledige som leverer meldekort. Det er mange som er i en eller annen form for jobb når de mottar aap, de må også levere meldekort.

Gammel 04-05-11, 20:48   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Det er jo ikke bare de som er arbeidsledige som leverer meldekort. Det er mange som er i en eller annen form for jobb når de mottar aap, de må også levere meldekort.

Som sagt - jeg ser ikke poenget med meldekort når man er alvorlig syk. Men er man frisk så er det å levere kortet i tide noe jeg finner helt rimelig å kreve - uten avvik.

Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 20:55   #7
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg sendte inn meldekortet én dag for sent en gang.
Ble også trukket for flere dager. Idiotisk system.

(Var i tillegg rett før jul, så da var det ekstra surt.)

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:44.