|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis
For en del mennesker så kan faktisk det å sende inn meldekortet hver 14. dag være et problem, noe ikke NAV ser ut til å ta særlig hensyn til. Jeg har ikke sansen for meldekortsystemet for langtidssyke / kronisk syke eller for alvorlig syke. Synes det passer bedre i en setting hvor man er delvis sykemeldt og melder inn timer man jobber, eller er arbeidsledig.
![]() |
#2 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis det er så alvorlig sykdom at det å melde fra til NAV (som jo i praksis er å regne som arbeidsgiver i perioden) hver 14 dag er belastende, er det kanskje lurt å ta problemet i forkant for å se om det kan gjøres noe individuelt med ordningen FØR den gir så store økonomiske utslag. Vet at folk har fått unntak for dette.
![]() |
#3 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisSmilefjes, meldekortene gjelder når man har vært sykemeldt i over et år og er over på AAP. Det er nok derfor du ikke har sendt meldekort.
Som sagt, så er det så vidt jeg har fått med meg få som slipper å sende meldekort. Da hjelper det lite å være i forkant.
![]() |
#4 |
Passiv
|
Den gangen du jobbet i Manpower og skulle levere timelister så hadde du faktisk jobbet for pengene. Det har man faktisk ikke om man går på arbeidsledighetsstønad. Dengang da krevde de at du skulle gjøre jobben din først og fremst. På arbeidsledighetsstønad så stiller de ikke andre krav enn at du skal klare å gi fra deg én lapp annenhver uke. Det er ganske lave krav. Det er helt greit at disse kravene er så rigide at folk faktisk ser til å få levert det de skal.
Aha - da skjønner jeg. Takk. |
![]() |
![]() |
#5 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo ikke bare de som er arbeidsledige som leverer meldekort. Det er mange som er i en eller annen form for jobb når de mottar aap, de må også levere meldekort.
![]() |
#6 |
Passiv
|
Som sagt - jeg ser ikke poenget med meldekort når man er alvorlig syk. Men er man frisk så er det å levere kortet i tide noe jeg finner helt rimelig å kreve - uten avvik. |
![]() |
![]() |
#7 |
Jeg ble frisk!!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisJeg sendte inn meldekortet én dag for sent en gang.
![]() |
|
|