Sv: Overreagerer jeg? (Sminket på SFO)
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Ta seg til rette på ungene ved å gi dem teatersminke?
Jeg syns ikke man skal gå ut i fra at alle i hele verden vet hva det vil si å være atopiker, særlig fordi det innebærer veldig mye forskjellige fra person til person. Nå sier du i et senere innlegg at det ikke bare gjelder VOKSENsminke, men at du også hadde reagert negativt på teatersminke. Er det virkelig så fryktelig vanskelig å si i fra at man ikke ønsker at barnet skal sminkes?
Dette minner meg om de hysteriske diskusjonene på NM hvor nybakte mødre forventet at folk som gikk foran dem på fortauet skulle bruke ninjakreftene sine og sense at det var en barnevogn som skulle forbi, i stedet for at den som skulle forbi sa "unnskyld, kan du slippe meg forbi?". Nei, da er det nok lurere å kjøre barnevognen inn i akillesen deres, og deretter være snurt. 
I denne saken gjaldt det voksensminke, det var derfor jeg uthevet det. Jeg hadde aldri tenkt over at det faktisk var en mulighet for at de ansatte skulle kline sin sminke på barna. Teatersminke har jeg selvsagt gitt beskjed om sammen med en laaang liste over andre ting de må ta hensyn til. Men akkurat voksensminke var så fjernt for meg at jeg hadde nok ikke tenkt på å måtte si fra om. Men tro meg, jeg kommer til å spesifisere det, sammen med alle de andre tusen tingene de ikke kan gi henne/smøre på henne.
Men jeg må få lov til å synes det er helt unødvendig å skulle måtte spesifisere at de ikke skal kline på henne ting som hører de voksne til helt uten å bli kallt hysterisk NM mor altså.
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg har også atopiker og han tåler ganske mye, men det er ganske "overkill" å liste opp alt han tåler og ikke tåler. Ja, han tåler teatersminke er noe å opplyse om. "Nei, dere skal ikke dere deres personlige sminke med ham" er noe jeg ikke helt har tenkt over at jeg bør opplyse om. Spørsmålet er vel mer om man skal gå ut i fra om det kan forventes i en SFO-hverdag at de ansatte deler sminken sin med ungene. Teatersminke er litt annerledes.
Og ja, det blir overkill med de listene der man må spesifisere i hytt og pine. Heldigvis er barnehagen til Lille såpass vant til unger med spesielle behov at de ikke har behov for å kline på ungene noen ting som helst.