Vis enkelt innlegg
Gammel 20-11-11, 00:35   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes det er et problem i seg selv. (Om jeg forstår deg rett.)
Jeg synes det er et problem for samfunnet at det er for få mannlige førskolelærere, lærere og sykepleiere. Barn trenger mannlige rollemodeller og jeg synes det er et samfunnsproblem at dette er typiske kvinneyrker. Jeg synes også at det er et samfunnsproblem at mange jenter velger bort de typiske mannsyrkene fordi kjønnsrollemønsteret pusher dem inn i kvinneyrker. Ja, de har muligheten til å velge, men de påvirkes av verden rundt og de velger derfor ofte bort yrker som kunne passet dem bedre enn det yrket de velger.

Så lenge "kjønnsrollene pusher", så er det helt klart et problem. Og det sier jeg flere ganger i debatten her også. Og jeg er enig med deg dette med at barn har behov for rollemodeller av begge kjønn.

Men om man tenker seg inn i en framtidsversjon der det ikke lenger er noen kjønnsroller som stenger for noe, så er det ikke noe problem om 80% av elektrikerne er menn.

Jeg ser og vet at det fortsatt er slik at samfunnets forventninger og føringer kan hindre utradisjonelle valg. Og det synes jeg det er veldig viktig å jobbe videre med. Likestilling og likeverd er noe av det jeg er aller mest opptatt av. For det er fortsatt noe å være opptatt av, dessverre.

Men jeg er ikke i tvil om, og synes heller ikke det på noe vis er verken kontroversielt eller reaksjonært å tenke, at interesser og egenskaper i tillegg til å skyldes en hel rekke andre ting også er relatert til kjønn. Derfor tenker jeg at det finnes yrker hvor det aldri vil bli en 50-50 kjønnsfordeling selv i et ideelt likestillingssamfunn. Og det er det jeg er opptatt av å formidle i denne tråden - at det i seg selv umulig kan være problematisk om ulike typer yrker/ferdigheter/interesser blir verdsatt like høyt.