Vis enkelt innlegg
Gammel 20-11-11, 08:56   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes det er et problem i seg selv. (Om jeg forstår deg rett.)
Jeg synes det er et problem for samfunnet at det er for få mannlige førskolelærere, lærere og sykepleiere. Barn trenger mannlige rollemodeller og jeg synes det er et samfunnsproblem at dette er typiske kvinneyrker. Jeg synes også at det er et samfunnsproblem at mange jenter velger bort de typiske mannsyrkene fordi kjønnsrollemønsteret pusher dem inn i kvinneyrker. Ja, de har muligheten til å velge, men de påvirkes av verden rundt og de velger derfor ofte bort yrker som kunne passet dem bedre enn det yrket de velger.

Nettopp. Problemet, som jeg ser det er jo at en drøss mennesker velger feil yrke for seg selv, fordi de velger kjønnsbasert og ikke personbasert. Det er mange jenter som velger sykepleie, men de passer ikke til det. Så resultatet er at vi har mange sykepleiere som blir utbrent og lei og går glipp av masse flinke ingeniører i stedet.

Det er ingen som setter som mål at man skal ha nøyaktig 50/50, Zoë. Men at man skal velge ut fra personlige preferanser. Men om det er sånn i ditt hode hvor nesten alle jenter passer til å være sykepleiere og nesten ingen jenter passer til å være ingeniører, så bør du ta et oppgjør med hvor gammeldagse holdninger du faktisk har.