Sv: "Cubus-barn"
Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.
Jeg er den eneste som kan svare for meg her.
Jeg troller ikke, og overdriver heller ikke.
Vi bor i et - jeg vil si - nabolag med folk fra mange lag. Flott barnehage datteren vår går i. Men i byen jeg bor i kjenner jeg mange som har opplevd til de grader statusjag og kjøpepress blant sine barn, og jeg er blitt oppriktig sjokkert. Noen av dem har måttet flytte og bytte skole.
Jeg har vokst opp i et meget pengesterkt strøk med mange av de samme holdningene, og som jeg har fått langt opp i halsen.
Generelt synes jeg mye av materialsimen og kjøpepresset ved vårt nyrike samfunn er blitt direkte vulgært, og det er ikke til å stikke under en stol at - som artikkelen i VG påpeker - det er mange barn som opplever mobbing som følge av å ikke ha de hotteste tingene og være med på shoppingkarusellen.
Jeg synes tematikken er viktig og jeg synes det er interessant hva andre mener, spesielt på et forum med så mange oppgående folk som her inne (i motsetning til hegnar, tildels vgd etc). Derfor tar jeg det opp her.
Men om noen mener jeg gjentar meg selv kan jeg selvfølgelig la være å opprette flere tråder med dette temaet.
Mer enn dette vil jeg ikke si om min situasjon. Fornøyd?
Jeg synes det samme som deg, et viktig tema og det er særdeles viktig at vi som foreldre er bevisste.
Jeg er fra østkanten i Oslo og husker jeg gråt og gråt for å få min første Levisbukse som var ekstremt viktig å ha på skolen. Jeg gikk en eneste gang i eccosko mamma kjøpte til meg, jeg ble pekt på og ledd av. Det var helt uuut på den tiden. Ballgensere, mephistosko, diverse merkejakker og sånn og sånn skulle det se ut. For guds skyld, man måtte ikke komme med klær fra Bogerud og Truls&Trine (eller hva det nå het). Ikke et nytt fenomen, men jammen viktig at vi holder beina på jorda. I disse tider når inkassotall for unge mennesker rekord, det er gjerne noe med holdninger de har vokst opp med. Man tror man har fortjent og har krav på alt en femtiåring eier og har uten at man nødvendigvis må jobbe hardt for det. Ser de andre har mye mer, ja så må de ha mye selv med hjelp av kredittkort etc. Dette siste her er litt på siden av saken, men har muligens en sammenheng.
|