Sv: Per Sandberg: AP har spilt offer etter 22. juli
Jeg har tenkt en del på denne saken i dag. Dette ble altså sagt:
Sitat:
La meg først slå fast at det er ingen som prøver å spille noe offer her. Hvis det er noen som prøver å spille offer etter 22. juli, så er det til de grader Arbeiderpartiet. Og det bør dem også gjøre, for de var et av de store ofrene. Det har tydeligvis Arbeiderpartiet lagt en strategi på, å videreføre denne debatten gjennom å angripe Fremskrittspartiet.
Da Gahr Støre på en imponerende avbalansert måte ga et svar til Sandberg, sa Sandberg samtidig noe sånt som at han hadde sagt at de kunne spille offer.
Det jeg blir veldig nysgjerrig på er hva han mener med at det er helt greit at AP "spiller offer". Hvor går grensa mellom å "spille offer" og det å "være et offer". Er det ikke klinkende klart at AP har vært et offer for et alvorlig krigslignende angrep? Hvilke handlinger er det som gjør at de "spiller offer"?
Jeg lar meg fascinere. Jeg har også tenkt litt på Siv Jensens engasjement på sin FB-side, hvor hun gjør et poeng ut av at det er straff nok at en innvandrer ikke får innreisetillatelse etter overfallsvoldtekter. Med kvalmende hyllest av Siv, og vanvittig hatefulle utspill fra tilhengere, selv etter at Siv har gått igjennom og sensurert sin egen side. Når det gjelder utvalgte overgrep mot kvinner er FrP voldsomt på banen. At de engasjerer seg i overfallsvoldtekter er supert, men jeg skulle så gjerne ønske at de engasjerte seg i alle typer voldtekt. Men det er kun de voldtektene som utføres av mørkhudede det er verdt å kaste bort energi på. At et overveldende flertall av voldtekter og overgrep skjer i kjente relasjoner, vel det bruker de ikke en kalori på å bekymre seg over. Med unntak av når det rammer partiet, og da kjører man ikke akkurat den nøytrale linjen, man støtter i hovedsak den som er beskyldt for overgrep. Man tenker kanskje at alle typer ofre spiller offer? (Med unntak om man har FrP i mellomnavnet.) Sist i dag kunne jeg lese fra en FrP-tilhenger på nett at dama som mente seg utsatt for overgrep fra FrP-politikeren burde holde kjeft og skamme seg, fordi hun hadde vært overstadig beruset. Har man vært beruset når man mener at et overgrep har skjedd, vel da bør man åpenbart ta skylda sjøl.
Jeg tror FrP er av de større utfordringene vi har når det gjelder å ivareta kvinner som mener seg utsatt for overgrep, og holdningsdannelser på den fronten. Derfor blir jeg rett og slett uvel av å lese om deres voldsomme engasjement når utenlandske personer gjør overgrep mot norske kvinner. Etter min opplevelse er det ikke behovet for å ivareta kvinners behov som er hovedanliggende, det er behovet for å spre hat og innvandrerfiendtlighet. Det er bare trist.
Sist redigert av Irma : 23-11-11 kl 16:14.
|