Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-12, 20:08   #60
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Så er også bioingeniørene de som vel har størst problemer med å få jobb av ingeniørene. Jeg har ganske mange førskolelærervenninner og har lest litt til eksamen med disse. Jeg tror en gjennomsnittlig ingeniør skulle kunne bestå førskolelærerutdanningen relativt greit. At en like stor andel av førskolelærerne hadde bestått en gjennomsnittlig ingeniørutdanning tror jeg faktisk ikke på.

Eg blir veldig overraska over denne tankegangen. Det er ikkje bare det å bestå ei utdanning som krev bestemte evner og egenskaper. Eg har vore ringevikar i barnehage, og eg har ikkje tålmodigheit til å seie ja til meir enn to dagar på rad. Og det er kanskje ei minst like viktig evne, i ein barnehage, som matematiske og logiske ferdigheter. Eg trur at sjølv om sjølve lesinga av pensumet vil gå lettare for ein ingeniør på førskulelærar-studiet enn omvendt, vil nok dei teoretiske og matematiske ferdighetene vise seg å vere mangelfulle aleine, i barnehagekvardagen. Kor vanskeleg eit studium er, avheng av evner og ferdigheter.

Det kan ikkje vere slik at ei utdanning ikkje skal lønnast, når samfunnet skrik etter denne kompetansen, "fordi en gjennomsnittlig ingeniør skulle kunne bestått førskolelærerutdanningen relativt greit". Det hjelp ikkje at alle ingeniørene i teorien kunne blitt førskuelærarar, så lenge dei ikkje vel dette yrket. Mangelen på kompetanse er like stor.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat