|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Dette trur eg er veldig godt sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kommer vel helt an på hvilke evner man har? Jeg vil vel tro at en litt nerdetet innadvent naturviter som ikke er spesielt glad i barn ville syntes det var ganske krevende å ta en førskolelærerutdannelse.
![]() |
#43 |
Librocubicularist
|
Det stemmer ikkje med det eg ha fått beskjed om. Må visst undersøke ein gong til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er jeg helt enig i. Jeg kjenner en del ingeniører som jeg er rimelig sikker på ville hatt store problemer med å bestå (iallfall praksisen ) på førskoleutdannelsen. Jeg tenker også at det kreves omtrent like mye av studiet til en lektor med fransk og politikk og menneskeretter i fagkretsen som studuet til en bioingeinør. F.eks. Det er ikke alltid sånn at realfag er vanskeligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Det er nettopp derfor jeg skriver for de fleste. Den nerdete naturviteren er ikke overrepresentert i norsk skole.
![]() |
#46 |
Librocubicularist
|
Eg trur at nettopp den holdninga der, er ein stor del av problemet. Både i forhold til rekruttering til offentleg sektor og i forhold til haldningar til kva arbeid som fortener kva lønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
godtemonster
Sitat fra SPK.no:
![]() |
#48 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Så er også bioingeniørene de som vel har størst problemer med å få jobb av ingeniørene. Jeg har ganske mange førskolelærervenninner og har lest litt til eksamen med disse. Jeg tror en gjennomsnittlig ingeniør skulle kunne bestå førskolelærerutdanningen relativt greit. At en like stor andel av førskolelærerne hadde bestått en gjennomsnittlig ingeniørutdanning tror jeg faktisk ikke på.
![]() |
#50 |
godtemonster
Nå innebærer vel førskoleutdanninga også en del praksis, og selv om det teoretiske ikke er spesielt vanskelig å tilegne seg, er det vel omsetting til praksis som er utfordringen.
![]() |
#51 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Det gjelder faktisk alle utdannelser. En ingeniør vil også slite med å få jobb om han ikke fungerer sosialt.
![]() |
#52 |
Prematurmamma
|
Halleluja! :utdannet førskolelærer om få dager:
![]() |
![]() |
#53 |
maler
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Skulle man tenke sånn (utdanning som få har evnen til å bestå er mer verdt) burde musikere med høy musikkutdanning vært veldig høyt lønnet.
![]() |
#54 |
Kleintje I + II
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Hvor stor andel av studiet er praksis Tangina? Det er det jeg mener med at antall år ikke er likt. Og så er det jo slik at i en del studier må man ta praksisen utenom semesteret.
![]() |
#55 |
godtemonster
Det er jo ikke snakk om å fungere sosialt, det er snakk om at jobben handler om å være sammen med og lære små barn ting. At den teorien man leser ikke er vanskelig sammenlignet med det man leser for å bli ingeniør, har i mitt hode ingen ting å si for hvor mye arbeidet en førskolelærer gjør er verdt. Det som er verdt noe er hvor gode førskolelærerne blir med sin utdanning.
![]() |
#56 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg vil presisere at jeg respekterer førskolelærere veldig høyt og setter veldig pris på at noen faktisk velger å ta den utdannelsen. Det var for å ilustrere at det faktisk finnes tøffere og enklere studier. Jeg synes de som går igjennom et ganske krevende studie der vi har manko på arbeidskraft skal ha igjen for det.
![]() |
#57 |
godtemonster
Det aner jeg ikke (er ikke førskolelærer).
![]() |
#58 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat. En kollega sa her en dag at motivasjonen for å streike om pittelitt høyere lønn er mye lavere enn å skulle streike for kutt i tiltaksbudsjett (jobber i NAV). Konsekvensen av å ha for stor arbeidsmengde og ikke rekke alt blir så utrolig synlig i jobben med enkeltmennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Men er det så vanskelig at en gjennomsnittlig ingeniør ikke hadde klart det? De aller fleste ingeniører er oppegående. Også når det kommer til mellommenneskelige relasjoner.
![]() |
#60 |
Librocubicularist
|
Eg blir veldig overraska over denne tankegangen. Det er ikkje bare det å bestå ei utdanning som krev bestemte evner og egenskaper. Eg har vore ringevikar i barnehage, og eg har ikkje tålmodigheit til å seie ja til meir enn to dagar på rad. Og det er kanskje ei minst like viktig evne, i ein barnehage, som matematiske og logiske ferdigheter. Eg trur at sjølv om sjølve lesinga av pensumet vil gå lettare for ein ingeniør på førskulelærar-studiet enn omvendt, vil nok dei teoretiske og matematiske ferdighetene vise seg å vere mangelfulle aleine, i barnehagekvardagen. Kor vanskeleg eit studium er, avheng av evner og ferdigheter. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|