Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-12, 19:43   #41
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette berører noe av kjernen av økonomi mhp offentlige ansatte. Lojaliteten overfor tredjepart er større enn lojaliteten overfor arbeidsgiver. Det gir en litt merkelig dynamikk som utnyttes av arbeidsgiversiden; de kan regne med at de ansatte alltid vil strekke seg og om nødvendig dekke gapet mellom tilbud og etterspørsel selv fordi de har et så nært forhold til tredjepart. Mens arbeidsgiver ikke har nærkontakt med tredjepart i samme grad og kan vedta nedskjæringer og si at det ikke går utover tredjepart og få rett gang på gang. Det er ikke lett å slutte å kompensere når det er mennesker det går utover.

Dette trur eg er veldig godt sagt.

Eg jobber med tenåringer, og kjenner at det er hos dei lojaliteten ligg. Eg er glad eg ikkje er tatt ut i streik, fordi det ville gått ut over einskildpersonar eg bryr meg om, som kunne risikert å ikkje fått standpunktkarakterar. Og det å jobbe med einskildpersonar eg bryr meg om er ein del av jobben eg liker, meir enn pengar. Eg har så eg klarer meg. Likevel, til tross for at eg liker jobben min, skulle eg ønske det blei verdsett, både i form av lønn, respekt for fritid og arbeidsoppgåver som passer til estimert tidsbruk. Det at desse faktorene mangler, er med på å skape frustrasjon, irritasjon og slitenheit, i ein ellers veldig fin jobb.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 19:45   #42
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Jeg synes man bør ta med i betraktningen at det er ganske ulik belastning på de ulike studiene. Jeg tør påstå at å gjennomføre 3-årig ingeniørutdannelse krever mer for de fleste enn å gjennomføre 3-årig førskolelærer.

Det kommer vel helt an på hvilke evner man har? Jeg vil vel tro at en litt nerdetet innadvent naturviter som ikke er spesielt glad i barn ville syntes det var ganske krevende å ta en førskolelærerutdannelse.

Gammel 29-05-12, 19:46   #43
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Nei, det kan ikke stemme. Vi har fått tilslag om lån der og mannen har bare midlertidig stilling. Vil vi ha lån der og han ikke får videre jobb i staten får vi imidlertid en høyere rente.

Det stemmer ikkje med det eg ha fått beskjed om. Må visst undersøke ein gong til.

Gammel 29-05-12, 19:47   #44
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Det kommer vel helt an på hvilke evner man har? Jeg vil vel tro at en litt nerdetet innadvent naturviter som ikke er spesielt glad i barn ville syntes det var ganske krevende å ta en førskolelærerutdannelse.

Det er jeg helt enig i. Jeg kjenner en del ingeniører som jeg er rimelig sikker på ville hatt store problemer med å bestå (iallfall praksisen ) på førskoleutdannelsen. Jeg tenker også at det kreves omtrent like mye av studiet til en lektor med fransk og politikk og menneskeretter i fagkretsen som studuet til en bioingeinør. F.eks. Det er ikke alltid sånn at realfag er vanskeligere.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 19:48   #45
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Det er nettopp derfor jeg skriver for de fleste. Den nerdete naturviteren er ikke overrepresentert i norsk skole.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 19:49   #46
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Jeg synes man bør ta med i betraktningen at det er ganske ulik belastning på de ulike studiene. Jeg tør påstå at å gjennomføre 3-årig ingeniørutdannelse krever mer for de fleste enn å gjennomføre 3-årig førskolelærer.

Eg trur at nettopp den holdninga der, er ein stor del av problemet. Både i forhold til rekruttering til offentleg sektor og i forhold til haldningar til kva arbeid som fortener kva lønn.

Korfor er det viktigare å bygge bruer, enn å oppdra barn?

Gammel 29-05-12, 19:51   #47
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det stemmer ikkje med det eg ha fått beskjed om. Må visst undersøke ein gong til.

Sitat fra SPK.no:

Sitat:

Midlertidig ansatte
Du opparbeider pensjonsrettigheter hos oss selv om du bare er midlertidig ansatt. Tilsettingsforholdet må være over minstegrensen for medlemskap.

Gammel 29-05-12, 19:51   #48
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er jeg helt enig i. Jeg kjenner en del ingeniører som jeg er rimelig sikker på ville hatt store problemer med å bestå (iallfall praksisen ) på førskoleutdannelsen. Jeg tenker også at det kreves omtrent like mye av studiet til en lektor med fransk og politikk og menneskeretter i fagkretsen som studuet til en bioingeinør. F.eks. Det er ikke alltid sånn at realfag er vanskeligere.

Så er også bioingeniørene de som vel har størst problemer med å få jobb av ingeniørene. Jeg har ganske mange førskolelærervenninner og har lest litt til eksamen med disse. Jeg tror en gjennomsnittlig ingeniør skulle kunne bestå førskolelærerutdanningen relativt greit. At en like stor andel av førskolelærerne hadde bestått en gjennomsnittlig ingeniørutdanning tror jeg faktisk ikke på.

2009
- 2011
Gammel 29-05-12, 19:53   #49
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Sitat fra SPK.no:

Eg ser det. Då skal eg prøve på ny.

Gammel 29-05-12, 19:53   #50
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Så er også bioingeniørene de som vel har størst problemer med å få jobb av ingeniørene. Jeg har ganske mange førskolelærervenninner og har lest litt til eksamen med disse. Jeg tror en gjennomsnittlig ingeniør skulle kunne bestå førskolelærerutdanningen relativt greit. At en like stor andel av førskolelærerne hadde bestått en gjennomsnittlig ingeniørutdanning tror jeg faktisk ikke på.

Nå innebærer vel førskoleutdanninga også en del praksis, og selv om det teoretiske ikke er spesielt vanskelig å tilegne seg, er det vel omsetting til praksis som er utfordringen.

Gammel 29-05-12, 19:55   #51
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Standard

Det gjelder faktisk alle utdannelser. En ingeniør vil også slite med å få jobb om han ikke fungerer sosialt.

2009
- 2011
Gammel 29-05-12, 19:55   #52
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Korfor er det viktigare å bygge bruer, enn å oppdra barn?

Halleluja! :utdannet førskolelærer om få dager:

Nå har jeg valgt yrke med hjerte, og ikke lommeboken, men synes likevel det er litt snodi at mange med like lang utdannelse som meg (og noen kortere) vil ha det dobbelte av min topplønn som startlønn. En jeg kjenner er leder høyt oppe i et stort firma, og hans nyutdannede ansatte ville ikke en gang stått opp for min årslønn. I den kommunen jeg skal jobbe i starter vi på 347 000, og kan stige opp til 415 000 (tror jeg) på 16 år. Til sammenligning kan nyutdannede i firmaet til han jeg kjenner starte på 600 000 og jobbe seg opp til over millionen. De jobber med noe datagreier, vi førskolelærere forvalter fremtidens viktigste ressurs.

:avsporte sikkert litt nå:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 19:56   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle man tenke sånn (utdanning som få har evnen til å bestå er mer verdt) burde musikere med høy musikkutdanning vært veldig høyt lønnet.

Gammel 29-05-12, 19:56   #54
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor stor andel av studiet er praksis Tangina? Det er det jeg mener med at antall år ikke er likt. Og så er det jo slik at i en del studier må man ta praksisen utenom semesteret.

Gammel 29-05-12, 20:01   #55
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Det gjelder faktisk alle utdannelser. En ingeniør vil også slite med å få jobb om han ikke fungerer sosialt.

Det er jo ikke snakk om å fungere sosialt, det er snakk om at jobben handler om å være sammen med og lære små barn ting. At den teorien man leser ikke er vanskelig sammenlignet med det man leser for å bli ingeniør, har i mitt hode ingen ting å si for hvor mye arbeidet en førskolelærer gjør er verdt. Det som er verdt noe er hvor gode førskolelærerne blir med sin utdanning.

Gammel 29-05-12, 20:01   #56
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Standard

Jeg vil presisere at jeg respekterer førskolelærere veldig høyt og setter veldig pris på at noen faktisk velger å ta den utdannelsen. Det var for å ilustrere at det faktisk finnes tøffere og enklere studier. Jeg synes de som går igjennom et ganske krevende studie der vi har manko på arbeidskraft skal ha igjen for det.

Ettersom jeg har forstått ligger lærere over førskolelærere? Hvorfor er det slik?

2009
- 2011
Gammel 29-05-12, 20:02   #57
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Hvor stor andel av studiet er praksis Tangina? Det er det jeg mener med at antall år ikke er likt. Og så er det jo slik at i en del studier må man ta praksisen utenom semesteret.

Det aner jeg ikke (er ikke førskolelærer).

Gammel 29-05-12, 20:04   #58
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette berører noe av kjernen av økonomi mhp offentlige ansatte. Lojaliteten overfor tredjepart er større enn lojaliteten overfor arbeidsgiver. Det gir en litt merkelig dynamikk som utnyttes av arbeidsgiversiden; de kan regne med at de ansatte alltid vil strekke seg og om nødvendig dekke gapet mellom tilbud og etterspørsel selv fordi de har et så nært forhold til tredjepart. Mens arbeidsgiver ikke har nærkontakt med tredjepart i samme grad og kan vedta nedskjæringer og si at det ikke går utover tredjepart og få rett gang på gang. Det er ikke lett å slutte å kompensere når det er mennesker det går utover.

Akkurat. En kollega sa her en dag at motivasjonen for å streike om pittelitt høyere lønn er mye lavere enn å skulle streike for kutt i tiltaksbudsjett (jobber i NAV). Konsekvensen av å ha for stor arbeidsmengde og ikke rekke alt blir så utrolig synlig i jobben med enkeltmennesker.

Rekker jeg ikke denne oppgaven i dag så har ikke "Per" penger til mat i morgen liksom. Han som jeg trøstet og lovde hjelp her i går.

Er vel også grunnen til at jeg ikke kan jobbe der i så mange år. Blir for mye.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 20:04   #59
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Standard

Det er jo ikke snakk om å fungere sosialt, det er snakk om at jobben handler om å være sammen med og lære små barn ting. At den teorien man leser ikke er vanskelig sammenlignet med det man leser for å bli ingeniør, har i mitt hode ingen ting å si for hvor mye arbeidet en førskolelærer gjør er verdt. Det som er verdt noe er hvor gode førskolelærerne blir med sin utdanning.

Men er det så vanskelig at en gjennomsnittlig ingeniør ikke hadde klart det? De aller fleste ingeniører er oppegående. Også når det kommer til mellommenneskelige relasjoner.

2009
- 2011
Gammel 29-05-12, 20:08   #60
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg blir veldig overraska over denne tankegangen. Det er ikkje bare det å bestå ei utdanning som krev bestemte evner og egenskaper. Eg har vore ringevikar i barnehage, og eg har ikkje tålmodigheit til å seie ja til meir enn to dagar på rad. Og det er kanskje ei minst like viktig evne, i ein barnehage, som matematiske og logiske ferdigheter. Eg trur at sjølv om sjølve lesinga av pensumet vil gå lettare for ein ingeniør på førskulelærar-studiet enn omvendt, vil nok dei teoretiske og matematiske ferdighetene vise seg å vere mangelfulle aleine, i barnehagekvardagen. Kor vanskeleg eit studium er, avheng av evner og ferdigheter.

Det kan ikkje vere slik at ei utdanning ikkje skal lønnast, når samfunnet skrik etter denne kompetansen, "fordi en gjennomsnittlig ingeniør skulle kunne bestått førskolelærerutdanningen relativt greit". Det hjelp ikkje at alle ingeniørene i teorien kunne blitt førskuelærarar, så lenge dei ikkje vel dette yrket. Mangelen på kompetanse er like stor.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.