Vis enkelt innlegg
Gammel 16-06-12, 10:15   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)

Jeg bruker si jeg er en varm tilhenger av Jesper Juul, med ei klype salt til, og dette med å anerkjenne barna er jeg er stor fan av - på det viset Polyanna så fint summerer det opp. (Berit Bae skriver også godt og lettlest om anerkjennende pedagogikk om noen er interessert i dette.)

Jeg fikk en aha-oppvåkning for noen år siden, på nettopp dette, og jeg begynte bevisst prøve ut dette i barnehagen, og jeg merker veldig god respons fra barna. Det er tydelig de liker å få konstruktive meldinger som går på "jeg ser deg," i stedet for et automatisert "ja, så flink," - for det å lire av seg "så flink du er," er noe du kan gjøre fra øyekroken, mens du har oppmerksomhet heller rettet mot noe annet. Det krever full oppmerksomhet mot barnet for å se det og anerkjenne det: "ja se, du har brukt mange farger på tegninga di, den kan jeg se du har jobbet masse med," f.eks.