|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)
Syns jeg og. En viss sørlandsblondine og mannen hennes kan jo få bryne seg på illustrasjonene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Hertuginne
|
Vet du hva, Toffen? Det synes jeg var en rasende god idé! Dersom du skulle kjede deg i permisjonen Poly, så vet du hva du har å gjøre.
![]() |
#43 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Jeg bøyer meg i støvet! Nydelig lesning, du skriver så utrolig bra Polyanna!
![]() |
#44 |
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2012
![]() |
![]() Sv: Er det galt å rose barn?Sånn jeg ser det er det ikke farlig å bruke ordet "flink", men det hjelper å konkretisere litt mer. Istedenfor å bare si "så flink du er" når barnet viser frem en tegning så har jeg tro på at det har en bedre effekt dersom man i tillegg til å si "så fin tegning" eller "så flink du er" prøver å prate med barnet OM tegningen. (til eksempel spørre "hva" det faktisk er de har tegnet, etc etc. ) Når 6 åringen vår viser frem en tegning har vi helt slutta å si så "flink" fordi hun helt klart utviklet et mønster der hun tegnet bare for å høre at hun var flink, nå tegner hun mer fordi hun syns det er morsomt å snakke om tegningene sine, og får forklare og vise det hun har laget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Ros blir veldig fort tomme fraser. Ros uten innhold blir veldig billig. Det gjelder voksne og barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Jeg bruker si jeg er en varm tilhenger av Jesper Juul, med ei klype salt til, og dette med å anerkjenne barna er jeg er stor fan av - på det viset Polyanna så fint summerer det opp. (Berit Bae skriver også godt og lettlest om anerkjennende pedagogikk om noen er interessert i dette.)
![]() |
#47 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Jeg anerkjenner på ulike måter, og snakker om ting de har gjort bra. Har de tegnet noe kan jeg kommentere noe de har startet å utforske (det er jo ulike faser i tegningen), og har de gjort seg veldig flid med noe så sier vi noe om det. Minstemor skriver bokstaver, og vi ser jo at hun er så stolt at hun nesten dirrer over at vi kan se hva hun har skrevet. Så vi roser på ulike måter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)En 6 år gammel tråd, det var vel nesten ny rekord?
![]() |
#49 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Jeg tenkte på denne tråden i dag morges da sønnen min sang Pippi Langstrømpe. Det var jo ikke direkte vakkert (dårlig arv fra både far og mor), men jeg elsker selvfølgelig å høre ham synge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Jeg opplever at denne motstanden mot å bruke ordet flink, hindrer meg i å uttrykke hva jeg synes om sønnens prestasjoner. Jeg synes han er flink når han etter å ha prøvd i mange mnd. endelig klarer å ta av seg joggeskoene sine selv, men så kjenner jeg når jeg sier det at det noe jeg liksom ikke burde si. Men det har aldri falt meg inn å si at han er flink som sklir på sklia.
![]() |
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
I Montessori er de opptatt av akkurat den fasen av mestring: Der man ser at barnet nyter gleden over å ha fått noe til, og gjerne gjør det om igjen og om igjen og om igjen. Det de derimot sier er at det ikke nødvendigvis er så viktig at ANDRE ser det så mye. Om de får holde på i fred, så opplever barnet er "dyp tilfredstillelse" SELV av denne mestringen. Helle fra mugge til glass. Og igjen og om igjen og om igjen. Pusle samme puslespill om igjen og om igjen. Sånn at pedagogen egentlig bare har å holde seg unna og la barnet få fred til å nyte dette. Så vil barnet selv gi uttrykk for det når det er klart til å gi seg i kast med noe vanskeligere.
![]() |
#53 |
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Vi bruker ROSA-regelen hjemme. Respekt,omsorg,samarbeid og ansvar.
![]() |
![]() |
#54 |
Yes, we can!!
|
Jeg syns "flink" må være helt ok å si når det er relevant. Det er bare ofte upresist eller ikke relevant. Jeg har brukt det mye nå en periode fordi minsten har ment veldig bestemt at han IKKE er NOE flink. Fordi han sammenligner seg med store søsken. Og da blir det viktig både å fokusere på andre ting enn akkurat flinkhetene (mestringen, hvordan han angriper oppgaven, at vi ser ham når han syns det er vanskelig, osv.), og å vise ham at han faktisk GJØR fremgang og faktisk får til veldig mye. Det er jo litt trist når en 5-åring tror at han ikke er noe flink til å lese, fordi han ikke leser like bra som søstra....
![]() |
#55 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Gammel og interessant tråd. Jeg for min del har et litt ambivalent forhold til ordet flink, og prøver å ikke strø om meg med dette. Jeg prøver heller å utdype hva som er bra når noe er bra, og sier heller at "for en fin hund du har tegnet" i stedet for å si at "du er så flink til å tegne". |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Ja den var gammel.
![]() |
![]() |
#57 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Angående tegninger så syns jeg det er så lett å være mye mer presis enn "så flink du er", egentlig.
![]() |
#58 |
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)Dette var en interessant tråd, selv om den er gammel.
![]() |
#59 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Ja er enig i det. Mitt innspill gikk mer på å anerkjenne det, framfor å bare fokusere på å nå neste nivå umiddelbart - spesielt om barnet vil vise det de kan/gjør/har laget et.c. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
Ja, jeg håper jeg skiller godt mellom dem. Jeg føler jeg bruker "flink" mye for tiden, men så er han i en alder der han plutselig mestrer en hel haug med nye ting, og jeg er imponert. Jeg er selvsagt enig i at det å si at barn som sklir eller husker er flinke er veldig upresist, men jeg klarer ikke se for meg at man faktisk gjør det. Er det noen som gjør det på ordentlig?
![]() |
![]() |
|
|