Sv: Romfolkets situasjon
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Det kan godt tenkes at vi trenger nye regler og lover, men da skal det være generelle lover og regler, ikke særregler skreddersydd fordi vi ikke liker en bestemt folkegruppe. Skal vi ha campingforbud skal også tyskere kastes på hodet ut dersom de camper ulovlig, hvis vi mener at romfolk skal kastes på hodet ut. Skal vi ha forbud mot tigging så vil jeg også frabe meg å bli angrepet av krilloljeselgere på gata i Trondheim. Romfolket som sitter og rister med kopper er mindre plagsomme enn selgerne.
Jeg er enig i at reglene bør være like for alle. Det er vel ingen som er uenig i det, vel? Men det er forskjell på tyske turister som forhåpentligvis forlater Norge med mindre penger enn da de kom, kontra romfolk som forlater med mer penger. Og det er forskjell på å tigge (dvs å få penger for å ikke gjøre noe) og å tilby noe for pengene (krillolje, en teateroppvisning eller bare litt musikk), selv om jeg personlig ofte finner sistnevnte mest irriterende.
Selv vil jeg helst hatt meg frabedt andres hender ned i min jakkelomme. Men jeg har lært at selv ikke det kan man gardere seg mot. 
Jeg må innrømme at jeg forstod ikke helt hva du mente om/med putesying. Hvis du syns "putesying" ikke passer som begrep, så kan vi gjerne bruke begrepet "pisse i buksa" istedenfor? Å donere penger til en folkegruppe er generelt sett ikke lurt. Punktum! Det blir ekstra tydelig når noen går ut i media og sier at de drar om de får en million. Da blir det veldig tydelig hva man som gruppe har tenkt å bidra med.
Hva angår EØS, så er ikke jeg så sikker på at vi tjener så veldig mye på den avtalen og jeg er heller ikke sikker på at det - i alle fall per nå - er så ekstremt positivt for oss å ha åpne grenser. Åpne grenser inn i landet kan vi da selv styre ganske som vi vil, uavhengig av EØS. Men jeg innrømmer glatt at jeg ikke har satt meg godt nok inn i avtaleverket rundt EØS. Det jeg har fått med meg, er at vi får trødd regelverk ned over ørene uten å kunne protestere. Og at vi betaler ymse NAV-goder til familiene til folk som arbeider i Norge. Men nå var ikke dette en for-mot-EØS-tråd ...
Hva angår utarming av fattige land ved å importere utdannet arbeidskraft (det var det du mente, ikke sant?), så er vel minst like ofte slik at folk kommer til Norge fordi de ikke får jobb hjemme. Er det da utarming?
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|