Sv: Romfolkets situasjon
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Slik jeg har forstått det, så har Romfolket en kultur som blant annet ikke setter utdanning særlig høyt. (Se Brennpunkt.) De fleste norske romfolk fullfører ikke engang grunnskolen. Det er et ekstremt dårlig valg. Samtidig er det et valg de i stor grad må få lov til å ta. Men da syns jeg de også må ta konsekvensene som følger med det valget.
Det snakkes stadig vekk om putesying her på FP. Slik jeg ser det, så er det puter romfolket ønsker, men selvsagt ikke bør få. Å gi penger og gratis camping til romfolket er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det kan tilsynelatende være lurt og det avhjelper situasjonen akkurat der og da. Men det har en negativ konsekvens på lang sikt.
Det er mange utfordringer når moderne samfunn og romfolkets kultur møtes, men det er viktig å ikke generalisere for mye heller.
Å blande norske romfolk og rumenske blir for eksempel veldig galt.
Å stille krav til norske romfolk når det gjelder skole og ivaretakelse av barn er viktig. Mange romfolk og reisende har selv sagt at de trenger oppbacking i forhold til barn og skolegang siden presset kan være stort fra eldre og ledende personer i miljøet.
Når det gjelder rumenske romfolk er situasjonen ganske annerledes. De kommer fra helt andre forhold og fra et land hvor rasisme overfor romfolk er veldig mye verre enn her i Norge. Romfolk som har klart å ta utdannelse får likevel ikke jobb. Det er en lang vei å gå både blant romfolk selv, men ikke minst fra omgivelsene i forhold til at barn skal få mulighet til utdanning og jobb. Det oppleves temmelig lite meningsfullt å ta utdannelse og gå på skole når man ikke får jobb og blir betraktet som mindreverdig.
Jeg har lest mye på nett om putesying og jeg synes det forkludrer debatten. Å syte over at Norge syr puter blir like dumt som å sy puter. Jeg synes det er viktig å se litt bort fra romfolk spesielt, men å møte utfordringene med et litt større blikk. Det kan godt tenkes at vi trenger nye regler og lover, men da skal det være generelle lover og regler, ikke særregler skreddersydd fordi vi ikke liker en bestemt folkegruppe. Skal vi ha campingforbud skal også tyskere kastes på hodet ut dersom de camper ulovlig, hvis vi mener at romfolk skal kastes på hodet ut. Skal vi ha forbud mot tigging så vil jeg også frabe meg å bli angrepet av krilloljeselgere på gata i Trondheim. Romfolket som sitter og rister med kopper er mindre plagsomme enn selgerne.
Jeg tror også at vi må bli vant til at vi ikke lenger bare kan skumme fløten og nyte godene av å ha åpne grenser. Norge tjener massevis på EØS og åpne grenser. Vi utarmer fattige land i Øst Europa ved å importere solid kompetanse og vi benytter oss av muligheter i massevis pga. EØS. At vi også må smake noen av ulempene må vi bare regne med når våre søsterland er i krise.
En annen ting jeg har tenkt på når jeg har lest debattinnlegg på nettaviser den siste tiden er hvor utrolig navlebeskuende nordmenn er. Når det smeller i Midt-Østen er det ikke tall på hvor mange som snakker om "de der nede" som alltid krangler og som ikke klarer å leve i fred, mens vi, oss fredselskende nordmenn selvsagt klarer det. Når vi ikke takler en bitteliten gruppe nomader, hvordan ville vi håndtert å bo på et bittelite geografisk område med begrensede naturressurser, mange nomadiske grupper,flere folkeslag og en tung historie (slik man ser i Palestina). Jeg tror ikke vi er så fredelige vi heller hvis vi bare opplever litt press.
|