Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Hm, jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner de som syns det er problematisk at en skolejente, som ønsker det selv, får hull i ørene.
Noe av begrunnelsen for at det er 16-årsgrense på piercinger er jo at det kreves ganske grundig renhold før og rett etter den har grodd. Jeg tenker at hvis min seksåring ønsker hull i ørene sommeren før hun skal begynne på skolen så kommer hun til å få det. Og jeg kommer til å hjelpe henne med renhold og snurring. Infeksjoner kan man få uansett alder, og da må dobben ut, uavhengig av hvor den sitter. (Og hvor gammel man er.)
Det er neppe grunn til å tvile på at hull i ørene øker risikoen for å utvikle nikkelallergi. Det skjønner man lett når man leser at 10 % av norske kvinner har nikkelallergi, mot bare 1 % av norske menn (men at andelen menn er stigende). Jeg har ikke lest noe sted at det er påvist at tidlig start lettere trigger hull i ørene, men jeg har lest flere steder at det er sannsynlig.
Jeg er skeptisk til å tillate et inngrep på et lite barn, når inngrepet har 10 % sannsynlighet for å gi nikkelallergi. Og siden jeg har nikkelallergi selv (definitivt som et resultat av hull i ørene), er det trolig enda større sjanse for at mine barn vil å få det. Den risikoen får de ta selv når de blir eldre.
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Mine skal få det når de klarer å stave høyesterettsjustitiarius baklengs.
Hemmer det utviklingen av allergi? 
|