Tråd: Ordet "klein"
Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-12, 13:08   #19
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordet "klein"

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Og det er helt sikkert ordboksoppslaget som er begrunnelsen for løsningen de har gått for. Men premisset det bygger på, er jo latterlig – en ekstremt utbredt betydning av et ord skal liksom være «feil» fordi den ikke står i ordboka? Det er jo bare tøys. Man normerer ikke betydninger, man normerer ortografi og formverk.

Men, er det ekstremt utbredt å bruke klein i betydningen ubehagelig/dumt? Jeg har bare hørt det i vår generasjon og yngre. I tillegg har jeg på følelsen, iallefall her hvor jeg bor, at det har hatt en renessanse nå de siste par årene etter å ha vært fraværende i dagligtale i 20 år før det. (Tidsangivelsene er sånn ca. altså, det bygger jo bare på hva jeg "føler" at har vært vanlig å bruke).

Og, jeg spør ikke fordi jeg er uenig med deg. Mer fordi jeg er nysgjerrig og syns det er gøy.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat