Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsert
Ift om man kan si nei eller ikke: Det går noe på i hvilken grad man har krav på tilrettelegging ift fraværet, blant annet. Dersom skolen "velsigner" et fravær, er de på et vis også i større grad ansvarlig for å følge opp videre i etterkant. Jeg antar det også vil føre til at dette at man skrives ut fra skolen dersom man er for lenge borte, vil håndheves sterkere? Det kan jo faktisk ha noe å si i pressede skolekretser. Det gjenstår litt å se hvordan innstramningen vil bli i praksis, men jeg hilser den velkommen.
Jeg synes forøvrig det var lurt av skolen det her er snakk om å flytte tentamen når det først var sånn at de antok det ble stort fravær den dagen. Lurt for både elevene og skolen. Når det er sagt, hadde jeg ikke søkt mitt barn fri for å gå på konsert uansett, og jeg fascineres over at det i tråden nevnes at det er blitt tilrettelagt med prøver i etterkant for tilsvarende fri tidligere.
Det er jo ikke generelt en menneskerett å ha fri når man vil. Noen har en jobb der man kan flekse og avspasere, men også da må jo dagen passe. Noen dager kan man ikke ta fri, andre dager kan man. Jeg er lærer og tar ikke fri for hverken konserter eller langhelger, naturlig nok.
Det er jo diskutert flere ganger her inne, og vi vet jo allerede før vi har startet at gruppa er delt ift dette .
|