Vis enkelt innlegg
Gammel 29-04-07, 20:57   #103
TBM
Passiv

Standard

Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes ikke dette er noe som gjelder klær spesielt? Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du mener at det du gjør - innvestere i eiendom - er så mye bedre? Er ikke dette også et overforbruk? Jeg kan heller ikke se at det er bedre å bruke penger på kultur, på bil, på bøker etc. Alt dette er jo ting man gjør i egeninteresse. Jeg har brukt ufattelig mange penger på bøker - det hadde utvilsomt vært mer fornuftig (fra et forbruksståsted og et økologisk ståsted) å lånt disse bøkene på biblioteket. Hadde det ikke? Og er det ikke det samme med deg? Hvis du har brukt pengene dine til å innvestere i eiendom, kunne du ikke ha greid deg med mindre? Det er absolutt ikke økologisk å bruke energi på å varme opp ekstra kvadratmeter. Forbruk er forbruk.

Hvis jeg hadde bebodd de eiendommene jeg har investert i, ja da hadde det vært et skikkelig overforbruk for en familie. Nå gjør jeg ikke det, jeg bor i et meget enkelt hus som er klart for oppussing - og som skal pusses opp dette året. Når huset bygges på og pusses opp vil vi bore hull til vannbåren varme. Vi velger å investere i starten for å få miljøvennlig varme som er gjennvinnbar.

Jeg skrev at jeg ikke er helt asketisk. Vi tjener bra på utleien av disse eiendommene. Vi bruker penger på utstyr og klær vi trenger - men jeg ville bare poengtere at man må ikke overforbruke selv om man har mulighet. Derfor kjører vi fremdeles litt eldre biler. Vi kunne kjøpt nye som forurenset mindre, men det forurenser faktisk å produsere en ny bil også, så derfor velger vi eldre (og også billigere biler). I tillegg jobber vi kanskje litt mindre, noe som jeg håper kommer barna til gode etterhvert (selv om "mindre jobb" for meg det siste året har betydd "mer studier"...)

Og det er kanskje en viktig faktor som vi glemmer - det forurenser å produsere alle tingene vi kjøper oss. Vi forbruker av ressursene.

Kjøp av klær av økobomull ble nevnt ovenfor - og økologisk mat er jo et "kjennetegn" ved FP - økologiske produkter forurenser mindre. Det er altså mange valg man kan ta her i verden som er med på å trekke i rett retning.

Jeg tror ikke at det er mulig å bremse totalt på forbruket vårt. Kjøp gjerne bøker og fine klær. Men ikke overforbruk totalt! Gjenbruk er supert - videresalg likeså - og på det området er jo FP'ere nesten forbilledlig! Hvor mange klesplagg har ikke fylt sin rolle først hos den ene og så hos den andre? Og likeså sko?

Vi er jo en gjeng forholdsvis ansvarsfulle mennesker i utgangspunktet... Og det var ikke meningen å dele ut dårlig samvittighet, mer bevissthet rundt dette temaet som jeg synes er viktig...

Svar med sitat