Vis enkelt innlegg
Gammel 26-05-13, 12:09   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips og råd: Overgang til mer vegetarisk og økologisk kosthold

Hvis du bor i Oslo, har du det i hvert fall som plommen i egget. Utvalget av veggismat både på restauranter og i butikker er noe helt annet enn her (selv om det er blitt ganske bra her og, heldigvis). Når jeg er i Oslo, kommer jeg hjem med 2 kofferter fulle, måtte nesten betale overvekt på flyet sist.
Jeg handler mest på Sunkost Gunerius (helt fantastisk!), Kinsarvik og Røtter. Røtter er dyrt, men de har mye (i 2. etasje). Heliosbutikken har vel også endel stæsj. Av økologisk frukt og grønt har jeg skjønt at importsjapper har mye, feks på Grønland. Har hørt endel bra om A-Mat men har ikke vært der. Kanskje Mathallen har? Jeg har ikke vært der heller og har nok ikke planer om å dra dit heller).

Her er tips til veldig mange gode blogger og nettsider du kan starte med:
www.vegetarforeningen.no
www.veganeren.com (min blogg)
www.vegetarbloggen.com
www.veganmisjonen.com
www.menhvaspiserduegentlig.com

Du kan lage så mye dødsgodt av bønner, kikerter og linser! Og tofu, mange tror de ikke liker tofu før de har klart å lage det skikkelig. Cluet med tofu er å IKKE bruke det rått (som Noodles i Oslo gjør, ærk!). Den må stekes ordentlig, enten i mye olje eller i ovnen om man vil unngå for mye fett. Jeg pleier å skjære den i skiver (som jeg deler i to på langs så de blir smale) og legge dem på bakepapir og bake dem i ovnen i ca. 15 minutter på 200 grader, eller til de er litt lysebrune men ikke crispy. Så legger jeg dem i masse god marinade. Du kan ettersteke dem i olje, men det er ikke nødvendig. Av marinade er jeg veldig glad i å bruke soyasaus, hvitløk og Caj P's barbewue-glaze. Kjempegodt! Og husk for ALL DEL at det er stor forskjell på silketofu og fast tofu. Silketofu er som karamellpudding og brukes i feks. desserter. Fast tofu er som litt fastere fetaost og kan deles i skiver og kuber, eller rives i stykker. Jeg lager ofte bacon av det, da trenger du forresten "liquid smoke" (flytende røykekstrakt som gir røkt smak til tofu og annet) og det selger de billig på Meny. Står i hylla med dressinger, oljer osv.
Jeg kjøper tofu på asiatiske butikker eller på Rema 1000 (de har Alpro sin, den er nydelig og koster ca. 25 kr. Står i hylla med salater, disse ferdigposene).

Bare spør om du lurer på noe mer. Som du sikkert har skjønt så brenner jeg veldig for dette.

Edit: jeg kan virkelig anbefale nummer 41 på Lille Asia i Markveien. Drømmer om den retten enda. Og Kylling Paneng med ekstra grønnsaker i stedet for kylling på Yayas, knallgod! Og ikke minst nr 20 på Rice Bowl, med tofu. Kommer sikkert på mer om 5 minutt, hjernen min har tatt helg).