|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Tips og råd: Overgang til mer vegetarisk og økologisk kostholdFor en kort stund siden bestemte vi oss å gå aktivt over på mer vegetarisk kosthold, og ikke minst gå over til så mye økologiske matvarer som mulig. Sistnevnte har gått fintfint egentlig, og vi saumfarer de butikkene vi vanligvis handler i, for økologiske alternativer.Men så er det overgang til mer vegetarisk kosthold. Vi planlegger ikke å fjerne kjøtt helt fra menyen, men begrense det mye mer enn idag. Vi spiser egentlig mest kylling, noe gris og litt storfe.
![]() |
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Tips og råd: Overgang til mer vegetarisk og økologisk kostholdHvis du bor i Oslo, har du det i hvert fall som plommen i egget. Utvalget av veggismat både på restauranter og i butikker er noe helt annet enn her (selv om det er blitt ganske bra her og, heldigvis). Når jeg er i Oslo, kommer jeg hjem med 2 kofferter fulle, måtte nesten betale overvekt på flyet sist.
![]() |
#3 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Tips og råd: Overgang til mer vegetarisk og økologisk kostholdÅåå, så mye flotte tips
![]() |
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Tips og råd: Overgang til mer vegetarisk og økologisk kostholdHehe, jeg har også vært litt sånn tidligere, at jeg har tilberedt noe på feil måte og ikke trodd jeg likte det og heller ikke orket å prøve å lage det igjen. Men etter dette med tofuen så har jeg skjønt at det veldig ofte er tilberedningen det faktisk står på, så nå tråler jeg nett og venner for tips før jeg lager noe. Det samme gjelder forresten tvp (soyaprotein, og nei det kommer ikke fra regnskogen men fra Europa, i motsetning til dyrefor). Ei venninne av meg tilberedte sånne soyachunks og syntes det smakte kattemat. Hun fikk smake det hos meg og holdt på å daue, hun spiste og spiste og sa det var det beste hun hadde smakt! Hun hadde nemlig bare kokt dem i en saus, men de skal bløtlegges i buljong og gjerne også endel krydder, så stekes godt og så marineres. Da smaker de omtrent som svinekjøtt og kan brukes til det meste. Vi hadde dem sist jul og svigers, som ikke er veganere (resten av familien min er det) skrøt veldig og likte dem godt. Men ikke kjøp soyachunks på importbutikk, de er ikke gode.
![]() |
#5 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Tips og råd: Overgang til mer vegetarisk og økologisk kosthold*abonnerer*
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Tips og råd: Overgang til mer vegetarisk og økologisk kostholdDette er forresten en av mine favoritt-tofuer. Jeg pleier å lage mengdevis om gangen og ha i en boks i kjøleskapet, for når den er kald smaker den veldig kyllingaktig, og da bruker vi den i wraps, på brødskiva, i salater osv. Helt fantastisk! Til og med den sære femåringen min elsker dette. Jeg varierer krydderet etter hva jeg har, men bruker alltid masse løkpulver og hvitløkspulver, samt hvitløkspepper, og også mer næringsgjær enn i oppskriften (den bør ikke sløyfes i oppskriften). Bruker vi tofuen til taco, og det anbefales, har jeg i tacokrydder også.
![]() |
|
|