Sv: Opplys meg om genmodifisert mais
Opprinnelig lagt inn av Joy Stark, her.
Det de har gjort med maisen er at de har spleiset maisen med noe fra ugressmiddelet round-up som gjør at insekter som spiser av maisplanten dør- magen eksploderer. Round-up er som kjent giftig for mennesker også.
Har ikke sett filmen, men min forståelse av genmiodifisering av mais med såkalt Round-up-ready-gen, er at maisen tåler ugrasmiddelet Roundup, slik at man kan sprøyte avlingen med dette. Da vil alle andre planter dø, men maisen overlever. Roundup har ikke noe med insekter å gjøre, men her er det kanskje andre produkter på markedet? Men bruken av Roudup vil jo helt klart øke på denne måten (det er jo noe av poenget for Monsanto), bl.a er drikkevannsforurensning en relevant problemstilling her.
Jeg har forstått det sånn at det først og fremst er mais og soya som de matvarene som er genmodifisert i stor skala.
Monsanto har vært i flere store rettsaker i USA, de har patenrettigheter på Roundup-ready genet i maisen. Når Monsantomaisen dyrkes på friland vil den krysse seg naturlig med annen mais, og Monsanto har faktisk gått til sak og vunnet mot bønder som vil ta bruke såkorn fra sin egen avling - fordi de ufrivillig har fått krysset inn det patenterte genet fra naboeiendommen. Det er også sagt at de aktivt går ette småbønder som renser eget såkorn for å saksøke dem eller presse dem til å slutte. Slik sikrer de seg monopol for sine produkter, både Roundup og roundup-ready-mais.
I Bangladesh presset Monsanto myndighetene med sikte på å endre lovverket ift småbønders rettigheter til å bruke eget såkorn.
Monanto er et gigantselskap med mange svin på skogen, har ikke tid til å google nå, men du finner sikkert mye informasjon, også fra seriøse kilder
|