|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Opplys meg om genmodifisert mais
Har ikke sett filmen, men min forståelse av genmiodifisering av mais med såkalt Round-up-ready-gen, er at maisen tåler ugrasmiddelet Roundup, slik at man kan sprøyte avlingen med dette. Da vil alle andre planter dø, men maisen overlever. Roundup har ikke noe med insekter å gjøre, men her er det kanskje andre produkter på markedet? Men bruken av Roudup vil jo helt klart øke på denne måten (det er jo noe av poenget for Monsanto), bl.a er drikkevannsforurensning en relevant problemstilling her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Dette tilhører den siden av genmodifisering som er så skremmende at jeg er forferdelig skeptisk til det. Det er vel også slik at vi ikke vet nok enda om de negative ringvirkningene til at det er grunn til å forkaste føre-var-prinsippet.
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
Dette var veldig sant før, men mindre i dag. Det er klart at kjøttforbruket vårt og overforbruket er en del av problemet, men det er ikke som før, da vi satt på berg av mat i vesten mens resten av verden sultet. Mangel på dyrkbar mark + befolkningseksplosjon + velstandsutvikling i hele verden gjør at mat i stadig større grad blir et knapphetsgode. Vi sitter her oppe i rikmannsland og merker ikke noe særlig til det, men i resten av verden sulter faktisk folk fordi de ikke har råd til mat, fordi produksjonen ikke strekker til, og prisene går opp.
![]() |
#4 |
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Nei, det var litt simpelt formulert, det har du rett i. Mye av problemet er jo knyttet til en feilfordeling av ressurser - som blant annet fører til at mens vi i den rike delen av verden kaster overskudd av mat fordi den blir for gammel, så går betydelige mengder mat til spille allerede før den når markedet i mindre ressurssterke land.
Ikke sant. Det er tragisk.
Sist redigert av Tyttebær : 28-05-13 kl 11:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|