Sv: Kvinner og deltid og LO
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Det ER egoistisk å jobbe deltid. Hvertfall hvis vi går utifra at definisjonen på egoisme et det motsatte av altruisme, som betyr å gjøre noe for samfunnet, i stedet for seg selv.
Jeg er ikke enig i at det automatisk er egoistisk å jobbe deltid. Det er ikke automatisk slik at det å jobbe 100% er mer økonomisk samfunnsmessig enn at man for eksempel tar seg av sitt eget syke barn. I alle fall om alternativet er at ungen er i en institusjon.
Jeg ser at jeg både blir "snillet" og får rødprikk for å ha skrevet "dytte inn i institusjon" når det gjelder barn. Det var fra min side en "satt på spissen"-uttalelse som var i kontekst av at svært mange bastant påstår at det er egoistisk å jobbe deltid - PUNKTUM! Jeg syns det er idiotisk å snakke om egoisme eller ei i denne saken, men OM man skal snakke om egoisme, så syns jeg det er feil å si at de som er hjemme med syke unger eller gamle foreldre er mer egoistiske enn de som lar samfunnet ta seg av disse.
Hvorfor i alle dager er det egoisme som er poenget her? Jeg ser ingen grunn til å skulle få folk til å jobbe full tid ved å guilt-trippe dem. Hvorfor kan man ikke se på hva som faktisk gavner samfunnet, heller enn å snakke om egoisme på individnivå?
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|