Vis enkelt innlegg
Gammel 28-11-13, 07:12   #16
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er agavesirup et godt alternativ til sukker?

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Eh, nei. Jeg mente at jeg ikke har noen tro på at agavesirup er "sunnere" enn rårørsukker.

Jeg for min del har ikke sansen for sukrin eller bjørkesøt, jeg har lest litt ymse om dem også. Stevia har jeg brukt en del av men kutter det ut nå, jeg merker at jeg egentlig ikke trenger søtning der jeg har brukt det. Skal jeg ha noe søtt så faller valget på rårørsukker og så får jeg bare sørge for at det blir såpass sjelden at det er helt greit å bruke rårørsukker. Jeg bruker også kaldslynget honning nå og da i små mengder. (Det inneholder også fritt fruktose, men har andre fordeler).

Problemet med søtningsstoffer er at de gir insulinrespons selv om de ikke inneholder karbohydrater. Altså, de får ikke blodsukkeret til å stige, men de kan føre til at insulin utskilles likevel. Mekanismen for dette er ikke på langt nær ferdigforska, kanskje er det en reaksjon som automatisk kommer når man smaker noe søtt. Insulinutskillelse i tide og utide er ikke noe man ønsker seg mer enn svingende blodsukker.

Ja, sånn ja - det kan godt stemme.

Jeg også leser ymse og ikke "landet" på noen, og bruker derfor lite av alt og prøver å holde meg unna. Klarer det rimelig fint fordi jeg ikke har noe spesielt behov for kaker ol, men gøy å bake litt innimellom

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat